Youtubere og videoblogging
YouTube er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp, og det er derfor en viktig arena for mange videobloggere. I en videoblogg, også kalt vlogg, er levende bilder hoveduttrykket, i motsetning til vanlige blogger hvor en bruker tekst og bilder. En aktør omtales gjerne som en vlogger.
Tenk over
Følger du noen videobloggere? Hvilke norske og utenlandske videobloggere kjenner du til? Tror du at du er i målgruppa deres? Hvorfor eller hvorfor ikke? Er personene kjent fra før, eller er de blitt kjent på grunn av vloggingen?
Kjennetegn på videoblogger
Når du videoblogger, handler det om å være personlig og nær. Du forteller ofte fra ditt eget liv, og deler tanker, interesser eller meninger. Slikt innhold engasjerer fansen og følgerne dine. Motivasjonen til de uprofesjonelle vloggerne starter gjerne med at de brenner for noe og følger hjertet sitt. Mange av disse vloggerne treffer målgruppen sin godt på YouTube.
Profilering
Innenfor underholdning kan videoblogging brukes som et profileringsverktøy. I dag kan for eksempel en musikkartist bruke YouTube for å nå fansen sin på en mer personlig måte. Videoblogging tas altså i bruk av både amatører og profesjonelle for å nå fram med et budskap.