Kommunikasjonsarbeid
Hva gjør så en kommunikasjonsrådgiver? En kommunikasjonsrådgiver jobber med planlegging av kommunikasjon for en bestemt virksomhet. Lojaliteten til kommunikasjonsrådgiveren ligger i virksomheten.
Godt over halvparten av alle som jobber med kommunikasjon, er ansatt i en offentlig organisasjon. Dette kan være kommuner, stat, politiske partier, frivillige organisasjoner eller andre offentlige organisasjoner. Resten jobber i privat sektor. Det betyr private bedrifter som enten driver med kommunikasjonvirksomhet eller som har egne kommunikasjonsavdelinger.
En kommunikasjonsrådgiver har to hovedmål for arbeidet sitt:
- informere offentligheten eller publikum om hva organisasjonen eller bedriften jobber med.
- legge til rette for intern kommunikasjon der ansatte blir orientert om det som skjer i virksomheten, enten det er en organisasjon eller en bedrift.
Den informasjonen kommunikasjonsrådgivere ønsker å spre, skal sette oppdragsgiveren i et så godt lys som mulig. Det betyr at kommunikasjonsrådgivere jobber på ulike måter i ulike kanaler med det som kalles omdømme. Arbeidet med å sikre omdømme til en virksomhet, er en kjerneoppgave for kommunikasjonsrådgivere.
Mange oppdragsgivere er avhengig av et godt omdømme for å nå målene sine, enten det gjelder å selge mer, skape sympati for et veldedig formål eller å vinne et valg.
Kommunikasjonsbransjen er en bransje i vekst. Tall fra Kommunikasjonsforeningen viser at medlemsmassen har mer enn doblet seg fra år 2000 til i dag. Mange av yrkestitlene i kommunikasjonsbransjen er overlappende. En informasjonsmedarbeider, en kommunikasjonsrådgiver og en PR-konsulent kan for eksempel utføre samme type jobb. Vi har valgt å bruke betegnelsen kommunikasjonsrådgiver for dette yrket.
En annen betegnelse for kommunikasjonsbransjen er informasjonsbransjen. Det er likevel forskjell på informasjon i form av fakta som du for eksempel kan finne på sider som snl.no og wikipedia.com, og på informasjon som kommunikasjonsrådgivere lager for sine oppdragsgivere. Kommunikasjonsrådgiverne ønsker å oppnå noe bestemt med å spre en viss type informasjon.