Egenvurdering for markedskommunikasjon
Svarer du ja på spørsmålene nedenfor, har du god greie på markedskommunikasjon.
vg1
- Jeg vet hva reklame og markedskommunikasjon er.
- Jeg vet hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring.
- Jeg kan kjenne igjen, diskutere og drøfte reklame jeg får på nett, også algoritmisk markedskommunikasjon.
- Jeg kan planlegge og produsere medieuttrykk i ulike reklameformater for ulike målgrupper.
vg2
Jeg forstår at kampanjer setter i sammenheng ulike reklameuttrykk for ulike kanaler.
Jeg vet hva en merkevare er.
Jeg kan vurdere en merkevare – hvem som er målgruppen, og hvilken verdi den har – og argumentere for vurderingen.
- Jeg kan bruke virkemidler i ulike medietyper på tvers av kanaler for å få fram samme budskap.
Jeg vet hvordan jeg kan markedsføre produkter til bestemte målgrupper.
Jeg forstår hvordan planlagt markedskommunikasjon brukes for å bygge og vedlikeholde en merkevare hos et publikum.
Jeg kan skissere en plan for hvordan vi bygger en merkevare.
- Jeg forstår og kan forklare hvordan en klart definert målgruppe, gode ideer, et klart budskap og planlagt distribusjon i kanaler er forutsetninger for å lykkes med markedskommunikasjon.
Begreper | |||
---|---|---|---|
Markedskommunikasjon | Kommersiell | Reklame | Innholdsmarkedsføring |
Merkevarebygging | Annonse | Ikke-redaksjonelt innhold | Algoritme |
Format | AIDAS-modellen | Radiospot | Viral markedsføring |
Digital kundesamtale | Målgruppe | Markedsføringsloven | Påvirkning |