Radioreklame
Reklame i et flyktig medium
Radioreklame er betalt annonsering i kommersielle radiokanaler. Som oftest er det å lytte til radio en sekundæraktivitet. Vi hører på radio mens vi holder på med andre ting: når vi kjører bil, når vi tar bussen, når vi lager mat, når vi går på do, og når vi er hos frisøren. Selv om de fleste ikke lytter så mye på radio, er vi ofte i situasjoner der vi blir eksponert for radioreklame. Vi løpet jo ikke ut av frisørsalongen når reklameinnslagene kommer!
Et annet kjennetegn ved radioen er at den er et flyktig medium. Vi har ikke mulighet til å "spole tilbake" for å få med oss budskapet en gang til. Derfor må språk og budskap i en radioreklame være enkelt og lettfattelig.
Om og om igjen
Mange potensielle kunder har en bestemt kommersiell radiokanal som de lytter til hver dag. Kommersielle kanaler sender gjerne reklameblokker tre til fire ganger per time. En reklameblokk består vanligvis av flere reklamespotter på 30 sekunder som følger etter hverandre.
På bussen til skolen rekker du derfor å høre det samme reklameinnslaget flere ganger. Gjentakelsen gjør at budskapet fester seg og styrer de valgene vi gjør som forbrukere. Når reklamespotten gjentas ofte, er det også større sjanse for å nå dem som bare lytter på radio i korte perioder i løpet av dagen.
Aktuell og nær
Lurer du på hvor du kan få kjøpt den siste iPaden? Radioreklame er enkel å lage, og annonsøren kan derfor være raskt ute med det nyeste. Det gjør også denne formen for reklame godt egnet til å annonsere for spesielle tilbud i nærmiljøet, noe lokalradioene vet å benytte seg av.
Lyden skaper bildet
Radioreklame skiller seg ut ved at annonsøren kun har mulighet til å bruke auditive virkemidler:
- tale (monolog eller dialog)
- miljølyd (kontentum)
- effektlyd
- musikk
Det aller viktigste er å ha en god idé. Enkle dramatiseringer og humor er mye brukt for å fange lytternes oppmerksomhet.
Visste du at
Fram til 1940 var det lov å sende reklame i NRK Radio. Stemmene tilhørte gjerne kjente skuespillere eller artister.