Hopp til innhold

Fagstoff

Annonse, radiospot og reklamefilm

Annonser, radiospot og reklamefilm er etablerte sjangre i markedsføring. Målet med all reklamevirksomhet er å informere forbrukerne om et produkt eller en tjeneste, og å skape forventninger og behov som får kunden til å bruker penger på en vare eller en tjeneste.
Mann i boblejakke står ute i snøen og drikker fra en drikkeboks mens han blir fotografert. Fotografen bruker en blitslampe med sølvparaply. Foto.

Reklame i ulike kanaler

Format og sjangre er tilpasset den kanalen reklamen skal formidles gjennom. Annonser i aviser og magasiner består av bilde og skrift. Nettannonser kan også inneholde levende bilder. Radiospoter er reklame i lydformat for radio, enten det er vanlig radio eller radio og podkast strømmet fra nett. Reklamefilmer vises på fjernsyn, kino, i nettaviser eller i sosiale medier.

Inntektene fra reklame sikrer jobbene til de som arbeider i reklamebransjen. Men for mange mediebedrifter er inntekter fra reklamevirksomhet også et viktig tilskudd for redaksjonell virksomhet.

Annonser

En annonse er et betalt budskap som gjengis i en trykksak eller i et nettbasert medium. Det er vanlig å skille mellom reklameannonser, salgsannonser og kunngjøringer. En salgsannonse skal selge varer og tjenester. Stillingsannonser og dødsannonser er ikke reklame, de er kunngjøringer.

Annonse for Akvariet i Bergen. Portrettet av en steinbit står til venstre i annonsen. Til høyre står denne teksten: "Møt en typisk bergenser ... På Akvariet i Bergen møter du blant annet denne Flekksteinbiten. Arten er kjent for å ha det i kjeften (stort sett vennligsinnet, men kan bite godt fra seg) og tåler vær og kulde spesielt godt (den har frostvæske i blodet). Både bergensere og steinbit kan godt virke skremmende, men det er mest utenpå. Når man først blir kjent, har man en venn for livet. Velkommen til Akvariet." Logoen til akvariet er plassert nedenfor, og åpningstidene er oppgitt. Faksimile.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tenk over og diskuter

Studer annonsen Møt en typisk bergenser.

Hvordan er visuelle og skriftlige elementer brukt for å få folk til å besøke Akvariet?

På Google og i sosiale medier blir annonser skreddersydd for din brukerprofil. En brukerprofil er basert på den informasjonen du over tid har delt med andre på internett. Har du for eksempel vært innom en nettbutikk eller søkt etter en vare på Google, kan du få annonser fra leverandører av slike produkter i ukesvis etterpå.

Ellers finner vi annonsestoff i regionale abonnementsavisene, som Nordlys, Adresseavisen og Agderposten, på nett og på papir. Mange av disse avisene har egne reklamebilag eller innstikk som består kun av reklame.

Også lokalavisene har en del annonser. Løssalgsavisene VG og Dagbladet henvender seg til avislesere over hele landet og egner seg derfor i mindre grad til kunngjøringer og annonsering av lokalt tilsnitt.

Reklamespot på radio

Radioreklame er betalt annonsering i kommersielle radiokanaler som P4 og RadioNorge. Som oftest er det å lytte til radio en sekundær aktivitet. Vi hører på radio mens vi holder på med andre ting: når vi kjører bil, når vi tar bussen, når vi lager mat, og når vi går til frisøren. Selv om de fleste ikke lytter så mye til radio, er vi ofte i situasjoner der vi blir eksponert for radioreklamen. Vi løper jo ikke ut av frisørsalongen når reklameinnslagene kommer.

Kommersielle radiokanaler sender gjerne reklameblokker tre til fire ganger per time. Ei reklameblokk består vanligvis av flere reklamespoter på 30 sekunder som følger etter hverandre. I radiospoter er det lyd som skaper bildene.

En radiospot er gjerne satt sammen av

  • tale (monolog eller dialog)
  • miljølyd (kontentum)
  • effektlyd
  • musikk

Skal man lage en radiospot, er det aller viktigste å ha en god idé. Enkle dramatiseringer og humor er mye brukt i radiospoter for å fange lytternes oppmerksomhet. Radio er et flyktig medium. Vi har ikke mulighet til å "spole tilbake" for å få med oss budskapet en gang til. Derfor er det ekstra viktig at språk og budskap i en radioreklame er enkelt og lettfattelig.

Tenk over og diskuter

Lytt til noen av radiospotene på Showfabrikkens side "Lyddesign".

Velg deg ett av eksemplene i boksen "Radio- og podkastreklame" og fortell en klassekamerat hvordan tale, miljølyd, effektlyd og musikk i dette tilfellet er blitt brukt som virkemidler for å selge noe.

Reklamefilm

Som i all reklame er hensikten med reklamefilmen å skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en tjeneste. På samme måte som for radiospoten forteller filmen en historie med både begynnelse og slutt. En god idé og en god historie er alfa og omega. Reklamefilmen bruker de filmatiske virkemidlene som i serier og spillefilm, men i en fortettet form.

Tenk over og diskuter

Se reklamefilmen til Toyota.

  • Hva er idéen bak denne filmen?
  • Hva skjer i begynnelsen og slutten av reklamen?
  • Hvordan prøver reklamefilmen å selge produktet?

Beskrivelse av videoklippet: Excited About Driving. Bilreklame for Toyota RAV4. En mann sitter i sofaen og rasler med bilnøklene. Hunden hans spretter opp og løper ut til bilen. De kjører av sted og gjør mye gøy sammen ute i det fri. Kamerabevegelsene estetiserer og iscenesetter bilen. Neste gang vi møter dem, er det hunden som rasler med bilnøklene. Musikken forsterker synsinntrykket.

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

Innføring i markedskommunikasjon

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs