– Hjelp, vi er blitt Miljøfyrtårn!
Gå inn på hjemmesiden til Miljøfyrtårn. Sett dere inn i stoffet som ligger under kategorien «Om Miljøfyrtårn». Sett dere også inn i FNs bærekraftsmål.
På hvilken måte er miljøsertifisering, gjennom eksempelvis Miljøfyrtårn, knyttet til FNs bærekraftmål?
Forestill dere at dere leder en mediebedrift. Dere har et stort engasjement for at bedriften skal jobbe bærekraftig.
På hvilke områder skal mediebedrifter gå foran som gode eksempler?
Hvilke utfordringer kan bedriften få om dere krever «sertifiserte miljøregnskap» hos kunder og samarbeidspartnere?
Gå sammen i grupper på fire elever.
Oppdrag
Lag en kommunikasjonsstrategi for en mediebedrift som nylig er blitt miljøsertifisert. Lag skisser til innhold, og presenter strategien for klassen.
Framgangsmåte
Sett dere inn i de ulike fasene i en kommunikasjonsstrategi i fagartikkelen Kommunikasjonsstrategi og kommunikasjonsplan (NDLA).
Finn fram til en mediebedrift som er miljøsertifisert.
Målet er å få informasjonen om miljøsertifiseringen og grønn omstilling tydelig ut.
Ta for dere de ulike fasene i en kommunikasjonsstrategi, og skisser opp innhold til en kommunikasjonsplan for mediebedriften.Presenter for klassen.
Relatert innhold
Mediebedriften Trigger Oslo ble sertifisert som Miljøfyrtårn. Lær mer om prosessen bak miljøsertifiseringen.
Aktører i mediebransjen må legge til rette for en miljøvennlig og bærekraftig produksjon.