Generativ KI og etiske utfordringer - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Generativ KI og etiske utfordringer

I denne oppgaven skal du diskutere etiske utfordringer knyttet til prateroboter. Etterpå skal du løse et praktisk arbeidsoppdrag der du skal lage en podkast om dette temaet.

1. Diskuter digital dømmekraft og prateroboter i skolen

Kunstig intelligens gir oss uante muligheter, men det er også utfordringer knyttet til teknologien. Gå sammen i grupper på to eller tre. Ta notater underveis og bruk disse som utgangspunkt for arbeidet i del 2 av oppgaven.

  1. Skriv tre argumenter for bruk av prateroboter i skolen og tre argumenter mot. Del argumentene i klassen.

  2. Sett dere inn i diskusjoner om bruk av prateroboter i skolesammenheng gjennom generelle søk på nett. Del søkeord og kilder med hverandre underveis.

  3. Drøft fordeler og ulemper med bruk av prateroboter til læring og skolearbeid.

Se filmen "Hvordan bruke KI til skolearbeid – uten å jukse" fra NRK.

2. Lag en podkast

Hva er deres erfaringer med prateroboter? Hvorfor er det viktig å utøve digital dømmekraft når det gjelder bruk av KI i skolen?

Podkasten skal ta utgangspunkt i en egenformulert påstand eller problemstilling innenfor temaet digital dømmekraft og bruk av prateroboter i skolen. Medieproduktet skal være drøftende og informativt, og problemstillingen skal gå som en rød tråd gjennom hele podkasten.

  • Dere bestemmer selv hvem som er målgruppa.

  • Podkasten skal vare i sju–ti minutter.

  • Diskuter dere imellom eller inviter gjester inn i podkaststudioet. Gjestene kan formidle argumenter og relevant kunnskap som belyser problemstillingen. Gjester kan for eksempel være elever som har erfaring med bruk av prateroboter i skolearbeid, teknologieksperter, lærere eller representanter fra skoleadministrasjonen.

  • Skap interesse: Forbered relevante og . De skal danne grunnlag for diskusjon og refleksjon. Spørsmålene skal være retningsgivende og drive podkasten framover.

  • Hold på interessen til lytterne: Bruk og forklar sentrale fagbegreper underveis i podkasten og vis til konkrete eksempler. Forbered dette og legg det i manuset!

  • Hold fokuset: Planlegg en avslutning der dere oppsummerer samtalen.

Relatert innhold


Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 02.04.2024