Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Jobb med falske nyheter

Velg en eller flere av oppgavene nedenfor. Jobb med oppgavene individuelt, men presenter det du finner ut for en medelev eller for klassen din. Vi lærer nemlig mye av å sette ord på det vi tenker!
Elever som samarbeider to og to. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1: Europas kamp mot falske nyheter

Les denne artikkelen på NRKs nettsider: Europas kamp mot falske nyheter

  • Sett deretter opp fire forslag til tiltak mot falske nyheter.
  • Presenter disse forslagene for en medelev og bli sammen enige om fire forslag i prioritert rekkefølge.
  • Presenter forslagene for resten av klassen.
  • Gjennomfør så en diskusjon i klassen om tiltak mot falske nyheter.

Oppgave 2: Studer et nyhetsnettsted

Studer nyhetsnettstedet Alternative media

Bruk det du har lært så langt, og avgjør om du stoler på de nyhetene du finner her. Begrunn svaret

Oppgave 3: Faktasjekk av nyhetssak

Høsten 2016 ble saken « Barnehage ble nektet lussekatter av muslimsk far» fra Frihetsavisen hyppig delt i sosiale medier.

Oppgave 4: Nyheter tilpasset din personlige smak

I framtiden vil nyhetene være tilpasset din personlige smak. Les denne artikkelen på NRKs nettsider: Skulle du ønske du slapp å lese mer om Trump?

  • Hva skulle DU ønske du fikk lese mer om?
  • Hva skulle DU ønske du fikk lese mindre om?
  • Hva er fordelene og ulempene ved at nyhetene blir tilpasset din personlige smak?
  • Hva er en filterboble?

Oppgave 5: Quiz om falske nyheter

Medietilsynet har laget en quiz om falske nyheter
Bruk det du har lært om falske nyheter og gjennomfør quizen.

Hva ble resultatet?

Oppgave 6: Engasjement på sosiale medier

Storyboard samler data som viser hvor stort engasjement og spredning ulike saker og nettsteder har i sosiale medier.

Oversikt over nyhetsoppslag med mye engasjement i Norge i 2019

  • Gå igjennom denne listen og plukk ut 5 saker som har hatt stort engasjement og som du mener har liten troverdighet.
  • Del dine saker med en medelev. Begrunn hvorfor.
  • Hvilke medier har publisert oppslaget?

Oppgave 7: Hvordan faktasjekkere jobber

Se disse videoene:

"Hevder 90 000 er smittet av koronavirus" på ted.com

"Hvordan bruke Google i kildekritikk?" på ted.com

  • Skriv et kort notat om hvordan faktasjekkere jobber.
  • Hvilke gode tips fra disse videoen kan du bruke selv som faktasjekker?

Oppgave 8: Spill om falske nyheter

I spillet “Bad News” tar du på deg rollen som falsk nyhetsformidler. Oppgaven din er å få så mange følgere som mulig mens du bygger opp troverdighet til din nyhetsside. Men pass på: du taper spillet hvis du sprer åpenbare løgner eller sviker dine følgere. Lykke til!

Filer

Oppgave 9: Skriv en ekte og en falsk nyhet

  • Bruk det du kan og har lært så langt, til å skrive en ekte og en falsk nyhet. Husk at i en nyhetssak kommer det viktigste først. Bruk også disse spørreordene til hjelp: hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når.
  • Presenter nyhetene for en medelev uten at du sier hvilken som er ekte og falsk. Be medeleven gjette.
  • Presenter så nyhetene for resten av klassen på samme måte.
  • Deretter publiserer du nyhetene på din Facebook-profil og utfordrer vennegjengen din til å finne ut hvilken som er falsk og ekte.
CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 14.04.2020

Læringsressurser

Falske nyheter og konspirasjonsteorier