Arbeid med film om algoritmer
Hva er en algoritme, og hva brukes den til? Bruk læringsstrategier for å lære med video.
Du kan jobbe alene eller sammen med andre.
Før du ser på videoen
- Har du hørt begrepet algoritme før? Hva betyr det for deg? I hvilke sammenhenger har du hørt om det eller brukt ordet selv?
- Hva tenker du filmen kommer til å handle om? Hva vil du få vite mer om?
Arbeid underveis
- Oppsummer kort det Oda sier om hva hun kan om algoritmer i starten av filmen.
- Visste du dette? Er det andre ting du vet, som Oda ikke sier noe om?
Søk opp personen
Søk opp personen Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi. Hvem er han, og hvilken sammenheng er det mellom han og algoritmer?
Skriv ned sentrale begreper
- Skriv ned sentrale begreper som blir presentert i filmen. Hva betyr de? Formuler med egne ord.
- Her får vi høre om matoppskrifter og reisevei som eksempler på algoritmer. Finn egne eksempler på hva en algoritme er.
- Hva er algoritmen i denne oppskriften: Oppskrift på vafler fra Matprat.
Hva sier kildene?
I filmen er det tre eksperter. Skriv ned navnene på de tre.
- Velg deg en av ekspertene og skriv ned en oppsummering av det han eller hun sier.
- Sammenlign oppsummeringen din med Oda sin oppsummering. Hva er likt, hva er ulikt?
Arbeid etter å ha sett videoen
- Lag en rask profil over deg selv med utgangspunkt i de digitale sporene du legger igjen.
- Skriv ned noen punkter under tittelen: Dette har jeg lært om algoritmer i dag.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Jan Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 25.02.2019