Hopp til innhold

Fagstoff

Medieundersøkelser

Hva er en medieundersøkelse? Hvem gjennomfører slike medieundersøkelser? Hvordan og hvorfor gjennomføres de? Det er noen av spørsmålene du får svar på i denne fagteksten.
Stor hånd som holder et forstørrelsesglass over en liten mann med snakkeboble. Illustrasjon.

Hva er en medieundersøkelse?

En medieundersøkelse er en kartlegging av folks medievaner: hvilke medier folk bruker, og hvordan bruksmønsteret endrer seg over tid. Hensikten med slike undersøkelser er å få fram statistiske data over mediebruken til befolkningen. Denne informasjonen er nyttig både for myndigheter, mediebedrifter og for deg som mediekonsument. Informasjonen brukes blant annet til å utforme medietilbudet, og til forskning og undervisning.

Hvem gjennomfører medieundersøkelser?

Det er mange ulike institusjoner som utfører medieundersøkelser, både offentlige og private. De utgir jevnlig rapporter over mediebruken i Norge:

  • Statistisk sentralbyrå (SSB) utgir Norsk mediebarometer, basert på en årlig undersøkelse om mediebruk i Norge.
  • Medietilsynet utgir blant annet rapporten Barn og medier, som er basert på jevnlige undersøkelser av mediebruk blant barn og unge.
  • Kantar er Norges viktigste kommersielle analysemiljø for medier og utgir offisielle mediebruksundersøkelser for alle de store mediekanalene i Norge.
  • Medienorge er en informasjonssentral om norske medier, opprettet av Kulturdepartementet. De publiserer fakta om norske medier, men har også pekere til utenlandske medieundersøkelser.

Hvordan gjennomføres medieundersøkelser?

SSB har helt siden 1967 gjennomført såkalte utvalgsundersøkelser om bruk av ulike massemedier. Medieundersøkelsen gjennomføres ved telefonintervju med et av befolkningen, ca. 2000 personer mellom 9 og 79 år. SSB bruker også elektroniske spørreskjema.

Medietilsynets rapport Barn og medier bygger på en undersøkelse Sentio Research Norge utfører for Medietilsynet annethvert år. I 2020 deltok over 3000 barn og unge fra 51 skoler over hele landet i den nettbaserte spørreundersøkelsen. Undersøkelsen ble fulgt opp med gruppeintervjuer.

Kantar bruker ulike metoder som grunnlag for sine undersøkelser:

  • personlig intervju og telefonintervju
  • spørreskjema via post og webbasert spørreskjema
  • direkte uthenting av data fra tv-skjermer, internettrutere osv.

Undersøkelser gjennomføres i ulike paneler som består av personer som representerer et tilfeldig valgt gjennomsnitt av befolkningen.

GallupPanelet består av 40 000 personer som jevnlig svarer på spørreundersøkelser.

Gallup Seerpanel består av 1600 husstander rundt om i hele landet. Måleutstyr som er påkoblet tv-skjermer, internettrutere og apper henter ut informasjon om hvordan disse husstandene bruker tv, online-video og nett-tv.

GallupGO-panelet er også en del av seerundersøkelsen. De 2300 medlemmene i dette panelet har med seg en liten måleenhet, GallupGO, gjennom hele dagen. Måleutstyret registrerer tv-bruk med utgangspunkt i lydkoder som ligger gjemt i tv-sendingene, men som ikke er hørbare for mennesker.

Norsk InternettPanel består av 5000 personer. Det registreres hva disse personene gjør på Internett: hvilke nettsider de besøker, og hvor lenge de er på de ulike nettsidene. Det gjøres ved at det installeres informasjonskapsler (cookies) på datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner, og disse informasjonskapslene overfører så brukerinformasjonen til Kantar.

Informasjonsvideo om Norsk InternettPanel – tekstversjon

Når du er med i Norsk InternettPanel, har du vært gjennom et rekrutteringsintervju der vi har kartlagt internettbruken din. Dette intervjuet danner grunnlag for hvordan vi kan følge internettbruken din når du surfer på internett.

Alle nettsider er bygd opp av en kode. For at vi skal kunne måle internettbruken, må de som lager siden ha lagt til et lite script helt nederst i koden. Scriptet er en liten kodesnutt som gir beskjed om at siden er med i målingen til TNS Gallup.

Scriptet fungerer på den måten at det sjekker om vår informasjonskapsel, eller cookie, er til stede i nettleseren din. Cookien bruker vi til å stadfeste at det er et bestemt panelmedlem som står bak trafikken på siden. Cookien fungerer med andre ord som en slags indikator på når man er på Internett.

Svært få vet egentlig hva en cookie er for noe, og vi skal prøve å forklare det for deg her. Cookien er i utgangspunktet en harmløs liten tekstfil som har en unik ID i seg, som gjør det mulig for et nettsted å huske deg igjen neste gang du besøker det. Blant annet bruker nettsteder cookies for å holde styr på hva du har liggende i handlekurven din, eller for å huske at du satte hjemstedet ditt som standard for værmeldingen forrige gang du sjekket været.

Når cookien er lest av, sender nettstedet en beskjed til TNS Gallup om at det er registrert en sidevisning. TNS Gallup lager da en logg som registrerer tidsbruken på sidevisningen og ID-en som ligger inne i cookien.

Vi loggfører ikke noe annet enn sidevisningen. Vi har ingen mulighet til å se hva du har skrevet inn på sidene, eller hvilken del av siden du faktisk ser på. All informasjon i loggene er anonymisert, og ingen kan gå inn i systemet og finne et enkelt panelmedlems trafikk.

Trafikkloggene kjøres til slutt gjennom en rekke statistikkprogrammer og ender opp i en toppliste som publiseres på TNS gallups nettsider.

CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 18.11.2020

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning