Konflikthåndtering i praksisbedriften - Kultur og samhandling (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Konflikthåndtering i praksisbedriften

Konflikter kan oppstå overalt, også i praksisbedriften din. Det kan oppstå konflikter mellom ansatte, ansatte og lederen, eller konflikter med kunder og leverandører. Derfor er det viktig å lære om konflikthåndtering – både for å forebygge og for å løse konflikter.

Oppgave 1: Håndtering av klager og konflikter

  1. Hvordan kan det oppstå konflikter i praksisbedriften din?
  2. Hvilke typer konflikter kan oppstå i praksisbedriften din?
  3. Hvilke konflikter har du selv opplevd eller observert?
  4. Hvordan ble disse konfliktene løst?
  5. Hvilke tiltak har praksisbedriften din satt i verk for å forebygge konflikter?
  6. Hvilke tiltak kan bedriften sette i verk dersom det skulle oppstå konflikter?
Tips
  • Om du ikke har opplevd konflikter selv, kan du stille spørsmålene ovenfor til lederen din.
  • Det finnes kanskje en personalhåndbok du kan se i for å finne ut mer om tiltak og forebygging av konflikter i praksisbedriften din.

Oppgave 2: Din rolle

  • Lag en huskeliste til deg selv om hvordan du kan bidra til å forebygge konflikter hos praksisbedriften din, og forslag til løsninger på konfliktsituasjoner som du fant i oppgave 1.
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen og Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 17.04.2020