Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Lag merkeoversikt for salongen

Frisører kommer i kontakt med mange ulike kjemikalier i løpet av en arbeidsdag. Lag en oversikt over ulike merkeordninger for kosmetikk.

Frisører jobber med mange kjemikalier

Som frisør er du i kontakt med mange ulike stoffer i løpet av en arbeidsdag. Bedrifter som bruker farlige kjemikalier skal ha et sikkerhetsdatablad for de aktuelle kjemikaliene.

Siden kosmetikk er unntatt det europeiske kjemikalieregelverket, bruker frisører en del kjemikalier som det ikke finnes datablader for.

Det er derfor viktig at den enkelte bedrift gjennomfører en sikkerhetsvurdering.

Merker gir bedre oversikt

Når det ikke finnes sikkerhetsdatablader, er det viktig å bruke andre kilder for informasjon. Det finnes en rekke merkeordninger som skal gjøre det enklere å få oversikt over stoffer i kosmetikk:

  • Positivlisten, Observasjonslisten og Negativlisten
  • Svanemerket
  • NAAF (Norges Astma- og Allergiforbund)
  • Den blå krans
  • BDIH
  • EU-blomsten
  • ECOCERT
  • NATRUE
  • Allergy certified

Oppdrag. Lag en merkeoversikt til bruk i salongen

Du har nettopp begynt å jobbe i frisørsalongen "Hairport". Du har hørt mye negativt om allergi i frisøryrket og vil forsøke å unngå dette. Men det er så utrolig mange stoffer og produkter å forholde seg til, slik at det er vanskelig å få full oversikt.

Du foreslår for daglig leder at det hadde vært fint med en enkel og god oversikt over ulike merkeordninger som finnes.

"For en god idé!" utbryter daglig leder og fortsetter:

"Du som er nyutdanna kan sikkert mye om dette. Kan ikke du lage en slik oversikt for oss?"

Du blir veldig usikker, men lar det ikke synes og plumper ut med:

"Klart det!"

"Fint!" sier daglig leder med et bredt smil. "Jeg er sikker på at du klarer det helt fint. Har du det klart til neste uke da?"

Lag en plan

Tenk igjennom hvordan du vil at merkeoversikten skal bli til slutt. Det kan være lurt å vurdere:

  • Hvordan skal den brukes i salongen?
  • Skal den være rettet mot de som jobber i salongen, kundene eller begge grupper?
  • Hvor kan du finne gode kilder om dette?
  • Skal oversikten være på papir, eller skal den være digital?
  • Hvor skal du finne bilder som er lov å gjenbruke?
  • Skal du ta bilder selv?

Lag oversikten

Du bør samle informasjon og bearbeide den før du lager selve oversikten.

Videre arbeid

Lag en quiz eller kahoot med oppgaver om de ulike merkeordningene.

Kilder

Fagforbundet (u.å.). Grønn frisør – En sunn og trygg arbeidsplass. Hentet 5. mars 2020 fra https://ep-static.fagforbundet.no/file/0848db8dd766843e063f208ad77afff7/Frisor-gronn-hefte-17.pdf

Grøn Salon Skandinavien (2020). Stoffer og produkter i Grøn Salon. Hentet 5. mars 2020 fra https://www.groensalon.com/stoffer-og-produkter-i-groen-salon/

Sørnett.no (1. juni 2019). UNDERSØKENDE JOURNALISTIKK: Frisører i Kristiansand eksponeres daglig for helseskadelige kjemikalier. Hentet 5. mars 2020 fra https://sornett.no/arkiv/193176