Hopp til innhold
Fagartikkel

Attraksjoner

Hva vil du oppleve når du skal ut og reise? Ønsker du flotte strender, festivaler, høye fjell eller kanskje litt byliv? For aktørene i reiselivet er attraksjoner sentralt for å tiltrekke seg turister.

Attraksjonenes rolle

Attraksjon betyr tiltrekning. Attraksjoner er severdigheter, opplevelser og aktiviteter som tiltrekker turister. De stimulerer reiselysten vår, og de tilbyr noe som interesserer, gleder og skaper minner. Vi kan si at attraksjonene er det viktigste elementet i reiselivet, siden turister ofte velger reiselivsdestinasjoner ut fra hvilke attraksjoner stedet har å by på.

En reiselivsdestinasjon har som oftest mer enn én attraksjon. Vi kan klassifisere attraksjoner etter hvor viktige de er for reisen din.

Primærattraksjon

En primærattraksjon er en attraksjon som utgjør selve hovedgrunnen til at du velger én spesiell reiselivsdestinasjon framfor en annen. Det kan være en bestemt opplevelse eller noe spesielt du ønsker å se eller være med på.

En primærattraksjon kan for eksempel være Holmenkollen i Oslo, en musikkfestival eller en berømt restaurant.

Sekundærattraksjon

Attraksjoner som du kjenner til på reiselivsdestinasjonen, men som ikke er avgjørende for valg av reisemål, kalles sekundærattraksjoner. Eksempler på sekundærattraksjoner kan være Operahuset, Karl Johans gate og Slottet i Oslo.

Sekundærattraksjonene gir deg mer å gjøre på reiselivsdestinasjonen. Så hvis du ikke helt klarer å bestemme deg for hvor du vil reise, kan tilbudet av sekundærattraksjoner bli avgjørende.

Tertiærattraksjon

Tertiærattraksjoner er attraksjoner på reiselivsdestinasjonen du ikke kjente til på forhånd, men som du oppdager når du er der. Det kan for eksempel være ziplinen Kollensvevet i Holmenkollen.

Tertiærattraksjoner er viktige for helhetsopplevelsen av et reisemål. De kan være avgjørende for hvilken omtale du gir av reisemålet, og for om du har lyst til å besøke denne reiselivsdestinasjonen en gang til.

Ulik gradering av samme attraksjon

Det som er en primærattraksjon for noen, kan være en sekundærattraksjon for andre. Ulike målgrupper vil ofte rangere attraksjonene ulikt. For eksempel kan fjorder være en primærattraksjon for utenlandske turister, mens de kanskje er en sekundærattraksjon for nordmenn.

Det å oppleve nordlyset kan være hovedgrunnen til at du reiser til Nord-Norge (primærattraksjonen), mens Saltstraumen gjør at du også legger turen innom Bodø. Saltstraumen er da en sekundærattraksjon for deg, men for reiselivsdestinasjonen Bodø er det en primærattraksjon.

Hva er en attraksjon for deg?

Attraksjoner kan være mye forskjellig. Hva som oppleves som en attraksjon, vil være forskjellig, alt etter hvem du spør. Mange setter stor pris på flotte naturopplevelser, mens mange barn heller vil besøke fornøyelsesparker.

Felles for attraksjoner er at de tiltrekker reisende som ønsker å oppleve noe de har sett eller hørt om. Attraksjoner er opplevelser, og de kan deles inn i ønsket om å se, gjøre, lære, være og nyte.

  • "se-opplevelsen" kan for eksempel være en sightseeingtur
  • "gjøre-opplevelsen" handler om aktiv deltakelse, for eksempel en havfisketur
  • "lære-opplevelsen" kan for eksempel være et museumsbesøk
  • "være-opplevelsen" handler om tilstedeværelse, for eksempel i naturen.
  • "nyte-opplevelsen" kan for eksempel være å nyte en lokal spesialitet

To hovedtyper attraksjoner

Vi skiller gjerne mellom menneskeskapte og naturgitte attraksjoner.

  • Eksempler på menneskeskapte attraksjoner er Holmenkollen i Oslo, Dyreparken i Kristiansand og Tusenfryd ved Vinterbro i Ås.
  • Eksempler på naturgitte attraksjoner er Preikestolen i Rogaland, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal og Besseggen i Vågå.

Noen ganger er en attraksjon en kombinasjon av menneskeskapt og naturgitt. I disse tilfellene må vi ofte betale for å ta del i attraksjonen. Eksempler på dette er Trollstigeplatået (som du kan se i filmen lenger opp på siden), organiserte rafting- og ribturer og hvalsafari.

Kilder


Holmenkollens hjemmeside. https://www.skiforeningen.no/holmenkollen/


Innovasjon Norge. (2008). Hvitebok for reisemålsutvikling. https://salten.no/sites/s/salten.no/files/srsak_0421__vedlegg__hvitebokreisemaalsutvikling2008.pdf


Kamfjord, G. (2019). Det helhetlige reiselivsproduktet. (6. utgave). Fagspesialisten AS.