Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Målestokk

Her kan du jobbe med oppgaver om målestokk på kart og arbeidstegninger.

2.2.20

Vi har et kart i målestokk 1 : 40 000.

a) På kartet måler vi at det er 8,5 cm fra fastlandet og ut til en øy. Hvor lang er denne avstanden i virkeligheten?

Løsning

Når målestokken er 1 : 40 000, vil 1 cm på kartet være 40 000 cm = 400 m = 0,4 km i virkeligheten. 8,5 cm på kartet blir dermed

8,5·0,4 km=3,4 km

i virkeligheten.

b) Avstanden mellom to skjær er omtrent 5 200 meter. Finn hvor mange centimeter dette utgjør på kartet.

Løsning

1 cm på kartet utgjør 400 meter i virkeligheten. 5 200 meter i virkeligheten blir dermed

5 200400 cm=13,0 cm

Avstand på sjøen måles vanligvis i nautiske mil. En nautisk mil er 1 852 meter.

c) På kartet måler vi at det er 10,5 cm fra Sånum til Stussøy. Finn avstanden i nautiske mil mellom disse to stedene.

Løsning

10,5 cm på kartet blir 10,5·400 m=4 200 m i virkeligheten. Antall nautiske mil blir da

4 2001 852 nautiske mil=2,3 nautiske mil

Fart på sjøen måles vanligvis i knop. Knop er antall nautiske mil per time (nautiske mil/h). Er farten din 10 knop, kommer du 10 nautiske mil på en time. Er farten 7 knop, kommer du 7 nautiske mil på en time og så videre.

d) Tenk deg at du er på båttur fra Sånum til Stussøy med en fart på 6 knop. Hvor lang tid tar båtturen?

Løsning

Båtturen tar  2,3 nautiske mil6 nautiske mil/h=0,38 h.

I minutter blir det  0,38 h·60 min/h=23 min.

Båtturen fra Sånum til Stussøy tar cirka 23 minutter med en fart på 6 knop.

2.2.21

På et kart er avstanden mellom Oslo og Bergen i luftlinje cirka 10 cm. I virkeligheten er avstanden cirka 306 km i luftlinje.

Hva er målestokken på kartet?

Løsning

Opplysningene vi har i teksten, sier at cirka 10 cm på kartet er 306 km i virkeligheten. Vi ønsker å få målestokken på formen 1:a.

Vi begynner med å gjøre om 306 km til cm, slik at vi får lik benevning på de to målene:

306km=306·100 000cm=30 600 000cm

Så finner vi målestokken:

1030 600 000=13 060 000

Siden målingen på kartet er oppgitt til cirka 10 cm, kan det være naturlig å anta at målestokken er 1 : 3 000 000.

2.2.22

a) Tegn en skisse av pulten eller bordet du sitter ved. Bruk målestokk 1 : 10.

b) Tegn en skisse av mobilskjermen din eller noe annet som har samme størrelse. Bruk målestokk 3 : 1.

2.2.23

En arbeidstegning av en maskindel er i målestokk 5 : 1.

a) Hva betyr det at målestokken er 5 : 1?

Løsning

Når målestokken er 5 : 1, vil 5 cm på tegningen være 1 cm i virkeligheten.

b) Et mål på tegningen er 100 mm. Hvor mange millimeter blir dette i virkeligheten?

Løsning

100 mm blir  100 mm5=20 mm  i virkeligheten.

c) Maskindelen har en lengde på 21 mm. Hva blir målet til delen på tegningen?

Løsning

Målet blir  21 mm· 5=105 mm  på tegningen.

2.2.24

I de fleste mobiltelefoner brukes det et simkort for å koble telefonen opp mot tilbyderen av teletjenester. Den vanligste sim-kortstørrelsen kaller vi for nano-sim. Disse kortene er  12,3mm × 8,8mm.

a) Tenk deg at du skal lage en arbeidstegning av sim-kortet. Et A4-ark er  210mm × 297mm. Du vil lage en arbeidstegning i målestokk 10 : 1. Får du plass til denne arbeidstegningen på A4-arket?

Løsning

Vi finner målene på arbeidstegningen:

12,3mm·10 = 123mm8,8mm·10 = 88mm

Vi ser at vi fint kan få plass til arbeidstegningen på arket.

b) Hva er den største målestokken du kan ha på arbeidstegningen din hvis den skal få plass på A4-arket?

Løsning

Vi sjekker begge sidene:

29712,3 = 24,1424,12108,8 = 23,8623,9

Her må vi gå for det miste tallet, og for å være på den sikre siden bør vi nok holde oss til en målestokk mindre enn 23,8 : 1.

CC BY-SASkrevet av Stein Aanensen, Olav Kristensen og Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 22.06.2021

Læringsressurser

Formlikhet