Hopp til innhold
Oppgave

Formlikhet

Oppgavene nedenfor der du skal regne, kan løses med alle hjelpemidler. Nederst på siden kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Oppgave 1

Forklar at △ABC er formlik med △DEF.

Hvor stor er den siste vinkelen i trekantene?

Løsning

Trekantene har parvis like store vinkler og er dermed formlike.

Den siste vinkelen er  180°-45°-71,57°=63,43°.

Oppgave 2

ABC og △DEF er formlike.

a) Finn lengden av AC.

Løsning

Vi regner først ut forholdstallet når vi går fra △DEF til △ABC.

ABDE=6,08,0=0,75

Så kan vi finne lengden av AC.

AC=10,0 cm· 0,75=7,5 cm

b) Finn lengden av EF.

Løsning

EF=BC0,75=6,3 cm0,75=8,4 cm

Oppgave 3


I △DEF er DE parallell med GH.

Forklar at △DEF er formlik med △GHF.

Løsning

Trekantene DEF og GHF har felles vinkel F. De parallelle linjene DE og GH skjæres av linjene gjennom DF og EF. Når to parallelle linjer skjæres av ei tredje linje, er de samsvarende vinklene like store, det vil si at vinkel FED er lik vinkel FHG og så videre. Trekantene har dermed parvis like store vinkler og er da formlike.

Oppgave 4


Figuren viser to trekanter CDS og ABS. CD er parallell med AB.

Forklar at △CDS er formlik med △ABS.

Løsning

Toppvinklene BSA og CSD er like store. De parallelle linjene gjennom A og B og gjennom C og D skjæres av linjene gjennom A og D og gjennom B og C. Når to parallelle linjer skjæres av ei tredje linje, er de samsvarende vinklene like store. Trekantene har dermed parvis like store vinkler og er da formlike.

Oppgave 5


ABC og △DEF er formlike. A=D.

Hvor store er de andre vinklene i trekantene?

Løsning

ACB = DFE=71,6°CBA=FEB=180°-45°-71,6°=63,4°

Oppgave 6

Norges høyeste tre skal være grantreet "Goliat" i Aurskog-Høland. Lise vil finne ut hvor høyt treet er. Hun plasserer en 2,0 meter loddrett stav på bakken 10,0 meter foran treet. Lise sikter inn ei rett linje fra toppen av treet gjennom toppen av staven, som treffer bakken 0,5 meter fra staven. Bruk formlikhet og regn ut hvor høyt treet er.

Løsning

Trekanten dannet av bakken, staven og siktelinja er formlik med trekanten som dannes av bakken, treet og siktelinja. Trekantene har felles vinkel der siktelinja treffer bakken, og både staven og treet danner 90° med bakken.

Målestokk = 10,50,5=212,0 m·21=42 m

Treet er 42 meter høyt.

Oppgave 7


Se på figuren og forklar hvorfor trekantene BPT og APS er formlike.

Løsning

Trekantene BPT og APS har felles vinkel P. Begge trekantene er rettvinklet. Trekantene har da parvis like store vinkler og er formlike.

Oppgave 8


På figuren er sida PQ parallell med RT. Forklar hvorfor trekantene PQS og RST er formlike.

Hvilken side er tilsvarende til ST? Finn lengden til denne sida.

Løsning

QSP=RST fordi de er toppvinkler.

Linjene PT og RQ skjærer de parallelle linjene PQ og RT, og vi har da at de samsvarende vinklene er like. For eksempel er PQS=TRS.

Trekantene har da parvis like store vinkler og er formlike. Da PQS=TRS, er sidene PS og ST tilsvarende sider fordi de er motstående sider til like store vinkler.

Forholdet mellom tilsvarende sider er konstant.

PSST=PQRTPS5 m=4 m6 mPS=5 m·46=20 m6=3,3 m

Oppgave 9


Vi står på Sjøsanden i punktet D og skal beregne avstanden ut til Hatholmen (se figuren). Vi måler avstander og finner at AB=25 m, CD=200 m, og BC=2,5 m.

Hva blir avstanden ut til Hatholmen?

Løsning

DCE og △BCA er formlike fordi vinkel C er lik i de to trekantene (toppvinkler), og begge trekantene er rettvinklede. Forholdet mellom de tilsvarende sidene CD og BC blir

2002,5=80

DE=AB·25=80·25=2 000

Avstanden DE ut til Hatholmen er 2 000 meter.

Oppgave 10

Denne oppgaven krever fint vær. Gå sammen to og to, og finn ut hvor høy skolen deres er. Dere trenger et målebånd eller en tommestokk.

  • Gå ut i sola rett ved skolen.
  • Få medeleven din til å måle skyggen som du lager.
  • Mål lengden av skyggen som skolen lager.
  • Mål din egen høyde, dersom du ikke vet hvor høy du er.

Du har nå to formlike trekanter og kan finne ut hvor høy skolen din er.

Kunne du ha løst denne oppgaven uten sol?

Tips

Se oppgave 6 for et hint om hvordan du kan gjøre det.

Oppgave 11


Forklar hvorfor de to figurene på bildet er formlike.

Løsning

Vi har her to figurer som er satt sammen av et kvadrat og en halvsirkel. Alle kvadrater er formlike med hverandre, og det samme gjelder sirkler.

Oppgave 12


Undersøk hvilke av figurene på bildet som er formlike med hverandre.

Husk å begrunne svarene dine.

Løsning

Vi observerer først at alle vinklene i de fem firkantene er rette. Det vil si at vi må se på forholdene mellom sidekantene.

Vi sjekker forholdene mellom sidekantene. Her er det viktig å være nøye på å alltid ha den lengste og den korteste sida på det samme stedet i brøken:

A:32B:64=32C:74D:42=2E:84=2

Vi kan se at figur A og B er formlike, og det samme gjelder figur D og E.

Oppgave 13

Forklar at de to firkantene er formlike.

Løsning

For at to firkanter skal være formlike, må både alle par av samsvarende vinkler være like store og forholdet mellom alle sidene være like.

Vi ser på firkanten til høyre. Vi har at grunnlinja og topplinja er like lange, og at et par av motstående vinkler er like store. Da har vi å gjøre med et parallellogram, og vi kan finne de to andre vinklene:

180°-71,6°=108,4°

Tilsvarende kan vi se på firkanten til høyre at også den er et parallellogram, siden et par av motstående sider er like lange, og et par av motstående vinkler er like store. Dermed har vi at vinklene i firkanten er like store.

Vi ser nå på forholdet mellom de motstående sidene:

63 = 23,21,6 = 2

Vi har altså to formlike firkanter.

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Filer

CC BY-SA 4.0Skrevet av Stein Aanensen, Olav Kristensen og Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 24.01.2024