Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Poteter – tilberedningsmetoder

Dette er en oppgave hvor du må bruke kunnskapene dine om forskjellige tilberedningsmetoder for poteter og om forskjellige potetsorter og deres egenskaper.
Nærbilde av en halvskrelt potet og potetskreller. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave

Mål

Målet med denne oppgaven er at du skal:

  • vise at du kan benytte forskjellige tilberedningsmetoder for poteter
  • vite hvilke bruksområder de forskjellige potetsortene har

Vurdering

Du blir vurdert etter

  • riktig tilberedning av potettypene
  • hvordan du jobber (hygienisk, ryddig og effektivt)
  • relevant og riktig informasjon i den brosjyren dere lager

Informasjon til oppgavene

Dere må planlegge oppgavene slik at dere kan jobbe med både den teoretiske og den praktiske delen.

Dag 1: fire timer teoretisk undervisning hvor dere jobber med å lage brosjyre og forbereder praktisk økt på kjøkken. Ender med presentasjon av arbeidet.

Dag 2: fire–seks timer praktisk undervisning hvor dere lager de rettene som er planlagt. Ender med smaking, vurdering og evaluering av arbeidet.

Klassen deles inn i grupper på tre eller fire elever.

Teoretisk oppgave

Mange forskjellige potetsorter i en ring rundt teksten "potetsorter". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Dere skal lage en brosjyre som viser en oversikt over seks forskjellige potetsorter (valgfrie). Minst to typer melne og to typer kokefaste.

Denne informasjonen skal være med:

  • navn
  • utseende
  • bruksområder (mos, salat, kokte, bakte, lefser og så videre)
  • oppskrifter på tilberedningene deres av potetene, med bilder av ferdige retter. Se praktisk oppgave.

Praktisk oppgave

Kokker på et storkjøkken lager mat. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hver gruppe får utlevert 1 kg poteter. Dere må selv bestille den sorten dere ønsker å benytte til de oppskriftene dere har fått.

  • Etter avtale med læreren skal dere servere alle rettene til prøvesmaking. Rettene havner på en buffé slik at alle elevene kan smake på alle rettene.
  • Som oppsummering av undervisningsøkten skal hver gruppe forklare framgangsmåten for potetrettene for resten av klassen.

Annen informasjon

Gruppe 1 lager valgfri kald emulsjonssaus som passer til potetrettene.

Gruppe 2 lager en enkel grønn salat.

Gruppe 3 lager en kjøttrett som passer til potetrettene.

Gruppe 4 dekker bordene.

Dere må avtale mengder og tidspunkt for måltid med læreren.

Gruppe 1

Dere skal lage

  • fløtegratinerte poteter
  • potetmos eller potetpuré
  • duchessepoteter/hertuginnepoteter

Gruppe 2

Dere skal lage

  • pommes frites
  • nøttepoteter
  • fondantpotet

Gruppe 3

Dere skal lage

  • saltbakte poteter
  • hasselbackpoteter
  • cendrepoteter

Gruppe 4

Dere skal lage

  • Anna potet/slottspotet
  • råstekte poteter
  • røstipotet
CC BY-NC-SASkrevet av Stig Lieberg og Einar Martin Kålen.
Sist faglig oppdatert 19.01.2021

Læringsressurser

Potet