Tilberedningsmetoder for grønnsaker – temaoppgave
- vise at du kan benytte forskjellig tilberedningsmetoder for grønnsaker
- vite hvilke bruksområder de forskjellige grønnsakene har
Klassen deles inn i grupper på tre eller fire. Den teoretiske oppgaven løses som en kombinert skoleoppgave og hjemmearbeid. Den praktiske oppgaven løses på skolen.
Dere skal sette opp tre hovedretter til en à la carte-meny. Hver rett skal ha tre forskjellige grønnsaker som garnityr, og de skal tilberedes på forskjellige måter. Dere velger selv om dere vil bruke kjøtt eller fisk som hovedråvare. Dere må skrive oppskrifter til alle de tre rettene. Mengdeberegning til fire personer.
Gruppene lager en av hovedrettene fra den teoretiske delen. Hver hovedrett skal beregnes til fire personer.
Hver gruppe dekker sitt bord til fire gjester.
Etter avtale med læreren skal alle rettene serveres til prøvesmaking. Som oppsummering av undervisningsøkten skal hver gruppe forklare framgangsmåten for sine grønnsakretter for resten av klassen.
Tidspunkt for måltidet avtales med læreren.
Dere blir vurdert etter
- smak og konsistens på grønnsaktilberedningene
- hvor egnet tilberedningsmetoden er til grønnsakene