Den kulturelle skolesekken
Et besøk utenfra skaper variasjon i skolehverdagen. Ta med elevene inn i kulturopplevelser som får dem til å undres, stille spørsmål og kanskje også bli litt provosert.
DKS er et samarbeidsprosjekt mellom kultursektoren og opplæringssektoren på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå. Samarbeidet omfatter alle grunnskoler og videregående skoler i Norge. Skolen har ansvar for det pedagogiske opplegget for elevene, mens kultursektoren har ansvaret for kulturinnholdet.
DKS-tilbudene gir skolene en mulighet til å jobbe med læreplanverket i sin helhet. Alle produksjoner har koblinger til læreplanverket, både til overordnet del og til læreplanene.
UDIR: Les mer om forankring av DKS i skolen
Kunst og kultur gir gode muligheter for elever og lærere til å jobbe med ulike emner og problemstillinger i og på tvers av fag. Skolen har et ansvar for å legge til rette for at elevene får gode kunst- og kulturopplevelser, og et godt faglig utbytte av DKS-besøket.
DKS: Les mer om hvordan du som lærer kan bruke kunst og kultur på tvers av fag i opplæringen
Ved å tenke godt gjennom hvilke produksjoner som egner seg for skolen, planlegge og forberede både lærere og elever godt, vil dere få best utbytte av besøket. Her er tips til hvordan dere kan gå fram:
Filer
Du finner egne nettsider for DKS-tilbudene i hvert fylke, der du også kan finne læringsressurser knyttet til de enkelte produksjonene. Ressursene hjelper deg å se hva i overordnet del og i læreplanene som er relevant for den aktuelle produksjonen. Forarbeid og etterarbeid i forbindelse med et DKS-besøk vil styrke det faglige utbyttet.