Hopp til innhold

Fagstoff

Regresjon og modellering

Vi kan bruke regresjonsverktøyet i GeoGebra eller Python til å finne lineære modeller.

Lineær regresjon

Å gjøre en lineær regresjon betyr å gå fra observerte/oppgitte data til en lineær modell som kan brukes til å beskrive dataene. En slik modell kan vi også bruke til å si noe om omtrentlige verdier utenom de observerte dataene våre. I denne artikkelen skal vi ta utgangspunkt i to eksempler for å vise hvordan vi kan gjøre en regresjon. Vi gjør den ene regresjonen med GeoGebra og den andre med Python.

Folketallsutvikling i Norge – regresjon med GeoGebra

Tabellen under er hentet fra statistisk sentralbyrå (SSB) og viser folketallet i Norge for noen utvalgte år i perioden fra 1950 til 2000.

folketall i NOrge 1950–2000

Årstall

1950

1960

1970

1980

1990

2000

Folketall

3 249 954

3 567 707

3 863 221

4 078 900

4 233 116

4 478 497

Vi ønsker å undersøke om det er en sammenheng mellom årstall etter 1950 og folketallet.
Når vi skal lage modeller der vi ser på utvikling over tid, er det vanlig å bruke andre verdier enn årstallene på x-aksen. Det kan også være lurt å ikke ha for store eller små tall på aksene. Vi har derfor laget en ny tabell der x er antall år etter 1950 og f(x) er folketallet i antall millioner:

Innbyggertall i antall millioner x år etter år 1950

x

0

10

20

30

40

50

f(x)

3,2

3,6

3,9

4,1

4,2

4,5

I et koordinatsystem er punktene fra tabellen i oppgaven tegnet sammen med ei rett linje som passer ganske bra med punktene. Illustrasjon.

Vi plotter punktene i et koordinatsystem for å se om det er en sammenheng mellom antall år som har gått siden 1950, og hvor mange innbyggere det er i Norge.

Vi ser at punktene ligger tilnærmet på ei rett linje. Dette betyr at folketallet i Norge har hatt en tilnærmet lineær vekst i perioden fra 1950 til 2000.

Vi ønsker å finne likningen til den linja som best tilnærmer denne veksten.


Vi velger "Regneark" i GeoGebra og legger tallene fra tabellen inn i regnearket. Legg merke til at det lønner seg å legge x-verdiene og y-verdiene i hver sin kolonne. Merk så området der du har lagt tallene, velg "Regresjonsanalyse". Velg lineær modell i nedtrekksmenyen. Du får da opp dette bildet:

Skjermutklipp som viser regnearkdelen i GeoGebra sammen med regresjonsanalyseverktøyet. I regnearkdelen er tallene fra tabellen i eksempelet skrevet inn i hver sin kolonne. Regresjonsanalysevinduet viser tallene i tabellen som punkter i et koordinatsystem. En graf er tegnet inn og passer ganske bra med punktene. Grafen har framkommet ved at vi har valgt Lineær i menyen nedenfor. Resultatet er funksjonen y er lik 0,0243 x pluss 3,3095. Skjermutklipp.

Vi har at funksjonen f(x)=0,0243x+3,3095 er en matematisk modell som tilnærmet beskriver utviklingen i Norge fra 1950 til 2000.

Stigningstallet er 0,024 3. Det betyr at etter denne modellen øker folketallet i Norge gjennomsnittlig med 24 300 personer per år, og folketallet vil være 4,87 millioner i år 2015. Se punktet (65, 4.87) på grafen nedenfor.

Tall fra SSB viser at folketallet i Norge var 4,6 millioner i 2005 og 4,9 millioner i 2010. Det passerte 5,2 millioner i 2015. Se punktene i diagrammet. Folketilvekst i 2014 var ifølge SSB på 56 749 personer.

Grafen til den rette linja F av x er lik 0,024 x pluss 3,31 er tegnet i et koordinatsystem for x-verdier mellom 0 og 80. Målepunktene fra tabellen i oppgaven er tegnet inn sammen med punktet med koordinatene 55 og 4,6, punktet med koordinatene 60 og 4,9 og punktet med koordinatene 65 og 5,2. Det første av de tre punktene ligger omtrent på linja, det andre ligger noe over linja, og det tredje punktet ligger enda mer over linja. Illustrasjon.

🤔 Tenk over: Synes du modellen fra år 2000 var en god modell til å forutsi folketallsutviklingen i årene 2000 til 2015? Undersøk hva folketallet i Norge er i dag. Mener du at modellen fra år 2000 fortsatt kan brukes til å forutsi framtidig folketallsutvikling, eller bør det lages nye modeller?

Overføring av modellen til grafikkfeltet

Utklipp fra regresjonsanalyseverktøyet i GeoGebra. Bildet viser menyen med to valg: valget Kopier til grafikkfeltet og valget Eksporter som bilde. Skjermutklipp.

Hvis du skal arbeide videre med modellen du har laget, kan du overføre modellen til grafikkfeltet ved hjelp av knappen ved siden av "punktdiagram" og velge "Kopier til grafikkfeltet".

Omkrets av en sirkel – regresjon med Python

Vi vil undersøke sammenhengen mellom radius til en sirkel og omkretsen av sirkelen.

4 sirkler. Ingen av sirklene er like store. Den minste har omkrets 1,95, den nest minste har omkrets 8,80, den nest største har omkrets 14,5, og den største har omkrets 20,7. Illustrasjon.


Vi har valgt å bruke GeoGebra til å tegne fire sirkler med radius på henholdsvis 0,31 cm, 1,40 cm, 2,30 cm og 3,30 cm.

Deretter har vi brukt kommandoen "Omkrets()" i algebrafeltet for å finne omkretsen til sirklene, som vist på bildet.

For hver verdi av radius, som vi kan kalle x, får vi en verdi for omkretsen, som vi kan kalle gx. Vi sier at omkretsen er en funksjon av radius, x.

Vi setter resultatene opp i en tabell.

Radius og omkrets i sirkler

Radius x

0,31

1,40

2,30

3,30

Omkrets gx

1,95

8,80

14,45

20,73

Vi gjør som i eksempelet over: Vi må først sjekke om punktene ser ut til å vise en sammenheng mellom radius og omkrets. Til det bruker vi funksjonen "scatter()". Programmet kan se slik ut:

python

1import matplotlib.pyplot as plt
2
3X = [0.31, 1.40,2.30,3.30]
4Y = [1.95,8.80,14.45,20.73]
5
6plt.scatter(X,Y)
7
8plt.show()

Kjør koden, og du vil oppdage at punktene ser ut til å ligge på ei rett linje.

For å finne den rette linja i Python importerer vi "curve_fit" fra biblioteket "scipy.optimize". Programmet for å gjøre en lineær regresjon og tegne målepunktene og modellen kan se slik ut:

python

1import matplotlib.pyplot as plt
2from scipy.optimize import curve_fit
3import numpy as np
4
5def modell(x,a,b):
6    return a*x + b
7
8X = [0.31, 1.40,2.30,3.30]
9Y = [1.95,8.80,14.45,20.73]
10
11konstanter, kovarians = curve_fit(modell, X,Y)
12
13a,b = konstanter
14
15print(f'f(x)= {a:.2f}x+{b:.3f}')
16
17#tegner modellen vi fant, sammen med punktene
18
19X_2 = np.array(X)
20Y_2 = modell(X_2,a,b)
21
22plt.plot(X_2,Y_2)    #tegner modellen
23
24plt.scatter(X,Y)     #tegner målepunktene
25
26plt.show()
Kommentar til koden

I linje 5 og 6 definerer vi en generell lineær modell.

I linje 11 lar vi curve_fit finne konstantene a og b som passer best til tallene vi har oppgitt.

I linje 13 henter vi ut konstantene vi fant i linje 6. (Ikke tenk på det som står om kovarians, vi bruker ikke dette her.)

I linje 15 printer vi funksjonsuttrykket.

I linje 19–26 tegner vi modellen vi fant, sammen med punktene slik at vi ser at den stemmer med punktene.

Når vi kjører denne koden, får vi modellen f(x)=6,28x + 0,005.

🤔 Tenk over: Du har tidligere lært at omkretsen til en sirkel er O=2πr. Hvordan stemmer egentlig det med funksjonen du fant?

Kan vi stole på matematiske modeller?

I kompetansemålene står det at du skal kunne vurdere hvor gyldig en modell er.

Formelen for sammenhengen mellom radius i en sirkel og omkretsen av sirkelen, O=2πr, er et eksempel på en matematisk modell som er svært nøyaktig. Det har blitt gjort mange målinger som viser at vi kan stole på modellen. Den modellen vi fant ved hjelp av Python, var mindre nøyaktig fordi vi ikke hadde helt nøyaktige måltall. Likevel vil også vår modell være nokså nøyaktig for store verdier av x.

En baby med målebånd rundt hodet. Foto.

Modellen vi fant for å beskrive hvordan folketallet i Norge utvikler seg, er mer usikker. For det første ser vi at linja ikke treffer punktene fra tabellen helt nøyaktig. Den linja som framkommer ved lineær regresjon, er den som totalt sett har minst avvik fra punktene.

Den lineære modellen har stigningstall 0,024 3. Det betyr en vekst i folketallet på 0,024 3 millioner eller 24 300 per år. Er det realistisk at folketallet her i landet vil øke med cirka 25 000 per år i tida framover?

Hvor lenge vil denne utviklingen i så fall fortsette? Det er ikke lett å svare på dette. Her er det mange faktorer som kan virke inn. Vil politikerne begrense innvandringen til Norge, eller vil de åpne for fri innvandring? Hva med fødselspermisjoner og barnehagetilbud? Vil det bli lettere eller vanskeligere å være småbarnsforeldre?

Vi kan stille liknende spørsmål til andre matematiske modeller. Vi må alltid vurdere om en matematisk modell er gyldig, og spesielt må vi ta hensyn til forhold som kan påvirke situasjonen før vi bruker en modell til å si noe om hva som vil skje i framtida.


Trinket

Nedenfor kan du teste kodene dine hvis du ikke har en egen editor tilgjengelig. NB: Editoren vil ikke være tilgjengelig under skriftlig eksamen.

Kilde

Statistisk sentralbyrå. (u.å.). Statistikkbanken: Fødte: 04232: Samlet fruktbarhetstall, kvinner (F) 1968 - 2023. Hentet 20. august 2024 fra https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte

CC BY-SASkrevet av Tove Annette Holter, Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist faglig oppdatert 25.06.2024

Læringsressurser

Lineære funksjoner II