Hopp til innhold

Fagartikkel

AR – utvidet virkelighet

Du tar opp mobilen og åpner en app med kamera, og virkeligheten som du kjenner den, blir utvidet på mobilskjermen ved hjelp av AR-teknologi.

LK20

AR står for augmented reality og oversettes til "utvidet virkelighet" på norsk. AR kombinerer virkeligheten med en digital virkelighet via en digital skjerm, ofte en mobiltelefon. Ved hjelp av en app eller QR-kode kan du få det digitale inn i de ekte omgivelsene dine.

AR nevnes ofte i sammenheng med VR, altså virtual reality, som oversettes med "virtuell virkelighet". Virtuell virkelighet skaper en illusjon av at du befinner deg et annet sted og bygges ofte opp av datagrafikk. I VR er du helt inne i et virtuelt univers, mens AR kombinerer virtuelle objekter med virkeligheten rundt brukeren.

AR lar brukeren se den virkelige verdenen der virtuelle objekter er lagt over eller lagt inn som en del av virkeligheten. Vi kan derfor si at AR tilfører virkeligheten noe, framfor at det fullstendig erstatter den.

Ronald T. Azuma (Oversatt fra engelsk)

Pokémon GO gjorde AR vanlig

I juni 2016 ble gratisappen Pokémon GO lansert, og før det hadde gått en måned, hadde 100 millioner lastet den ned.

I spillet er du en Pokémon-trener. Oppdraget ditt er å fange pokémoner som dukker opp rundt deg på et kart som samsvarer med omgivelsene dine. Appen bruker informasjon fra GPS-en din og kameraet ditt. Pokémonene viser seg når du holder mobiltelefonen over et område der de er, og de blir fanget når du kaster pokéballer på dem. Du kaster en pokéball ved å sveipe oppover på skjermen mot pokémonen. Du oppdager nye pokémoner på et kart, og må forflytte deg i det virkelige landskapet for å fange nye.

Spillet kombinerer virkeligheten og spillverden, og da det kom, fenget det personer i ulike aldre med ulik interesse for spill fra før.

Ei hånd holder en mobiltelefon med bilde av en oransje digital, dinosaurlignende figur som er plassert på en ekte grønn park med grønne trær bak. Foto.

Charmander i appen Pokémon GO

Hva med en plante eller en panda i stua di?

I 2019 lanserte Plantasjen en app der potensielle kunder kunne bruke AR-teknologi for å teste ut om en plante kunne passe i deres eget hjem. De kunne se på ulike objekter i nettbutikken og få opp et klikkbart ikon som ville plassere planten virtuelt inn i hjemmet.

Google har også en lignende funksjon der du kan google ulike ting og få fram objektet med AR-teknologi. Det fungerer kun for en del nyere mobiltelefoner. Da kan du se hvordan ulike dyr, celledeler eller bygninger passer inn i omgivelsene dine gjennom mobilkameraet. I lenken finner du framgangsmåte og ei liste over tilgjengelige motiv.

Ei hånd holder en mobil foran en sofa på ei stue. På mobilen er det en panda som sitter på gulvet, ved den samme sofaen. Foto.

Googles 3D-visning bruker AR-teknologi og lar deg se hvordan en panda passer inn i stua di.

Snapchat bruker AR-teknologi

Skjermbilde av en kvinne med tegnede bamseører, store briller, kraftig øyesminke og snute i ansiktet. Skjermbilde.

Snapchat-linse

Snapchat bruker AR-teknologi i filtre, linser og etiketter. Du bruker frontkameraet, og du kan velge ulike masker der ansiktet ditt skannes. Ansiktet og masken tilpasses til hverandre gjennom Snapchat-linsene.

Du kan også legge på ulike etiketter inn i bakgrunnen din eller legge på geofilter med tekst og/eller en illustrasjon av et sted du befinner deg. Dette legger seg oppå bildet ditt. Det ligger også inne en rekke korte GIF-animasjoner som gjør at du kan legge animasjoner på bilder du tar med kameraet.

Snapchat lar deg lage ulike filtre og linser.

Opplæringsvideo bildebytte (Image Swap)

Du kan lage AR ved å bruke den gratis programvaren Lens Studio for Snapchat. Se videoen nedenfor om hvordan du gjør et bildebytte (image swap) med Lens Studio.

Kilder

Azuma, R.T. (1997, august). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355–385.

Dahl, T.E. (2016, 3. august). Pokémon Go er lastet ned 100 millioner ganger. Gamereactor. https://www.gamereactor.no/pokemon-go-er-lastet-ned-100-millioner-ganger/

Dvergsdal, H. & Aabakken, L. (2019, 17. desember). Virtuell virkelighet. I Store norske leksikon. https://snl.no/virtuell_virkelighet

The Pokémon Company (u.å.). Pokémon GO. Hentet 9. mars 2021 fra https://www.pokemon.com/no/app/pokemon-go/

Sist oppdatert 06.01.2022
Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid

Læringsressurser

Nye opplevelser med teknologi