Hopp til innhold

Fagstoff

Bokføringsloven

Bokføringsloven er ikke særlig omfattende. Den omtaler grunnleggende og praktiske regler som er enkle å følge for små virksomheter. Reglene gjelder også for større foretak, men de må i tillegg følge mer omfattende lover og regler.
Regnskap. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bokføringsplikt

Bokføringsloven trådte i kraft i 2005. Loven inneholder regler for bokføring, spesifikasjon, dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsopplysninger.

Her bruker vi begrepene bokføring og å være bokføringspliktig. Det er ikke det samme som å ha regnskapsplikt. Med regnskapsplikt mener vi plikt til å føre et komplett regnskap.

De minste enkeltpersonforetakene og de minste ansvarlige selskapene er bokføringspliktige, men ikke regnskapspliktige. De er underlagt bokføringsreglene og har en viss rapporteringsplikt til offentlige myndigheter.

Selskaper som bare har bokføringsplikt:

  • enkeltpersonforetak som ikke har eiendeler over 20 mill. kroner og ikke mer enn tjue ansatte
  • ansvarlige selskaper som ikke har mer enn fem ansatte og en inntekt under 5 mill. kroner

Om lag 300 000 virksomheter faller inn under disse reglene.

Vi skal nå se nærmere på bokføringsloven.

Regelen om ajourhold

En av de mest sentrale reglene i bokføringsloven er regelen om ajourhold (bokføringshyppighet). Hovedregelen sier at ajourhold skal gjennomføres så ofte som foretakets og transaksjonens art og omfang tilsier. Hovedregelen er å være à jour minst hver fjerde måned.

For de aller minste enkeltpersonforetakene er det nok å være à jour en gang i året, og da i forbindelse med selvangivelsen. Disse foretakene har mindre enn 300 bilag. Vi tar vare på alle bilag undervegs, men vi trenger ikke gruppere eller summere dem før vi utarbeider selvangivelsen.

Alle inntekter og kostnader skal først føres inn i et skjema kalt næringsoppgaven. Her får vi fram et eventuelt overskudd eller underskudd for virksomheten. Resultatet fører vi videre til selvangivelsen.

Dersom virksomheten er merverdipliktig, må den være à jour annenhver måned, siden oppgaven over merverdiavgift rapporteres seks ganger i året.

Det samme gjelder hvis enkeltpersonforetaket har ansatte. Pliktig rapportering av skattetrekk og arbeidsgiveravgift skjer også annenhver måned.

Regelen om oppbevaring av bilag

Bokføringsloven har regler for hvor lenge bilagene skal oppbevares etter at driftsåret er omme. Vi skiller da mellom såkalte primærbilag og sekundærbilag.

Primærbilag
Følgende bilag skal oppbevares i ti år:

  • årsregnskaper og regnskapsrapportering
  • dokumentasjon av bokførte opplysninger

Sekundærbilag

Følgende bilag skal oppbevares i 3,5 år:

  • avtaler som gjelder virksomheten (unntatt de minst betydningsfulle)
  • korrespondanse som gir viktig tilleggsinformasjon i tilknytning til en bokført opplysning
  • utgående pakksedler eller tilsvarende dokumentasjon som foreligger på papir ved leveringstidspunktet
  • prisoversikter som kreves utarbeidet etter lov eller forskrift

Andre krav i bokføringsloven

Den nye bokføringsloven har skjerpete regler for en del forhold sammenliknet med de gamle reglene. Det gjelder
• utvidet kassaplikt ved kontantsalg
• skjerpete innholdskrav til kassakvitteringer
• skjerpete innholdskrav til utgående fakturaer
• skjerpete krav til faktureringshyppighet
• nye krav til dokumentasjon av kontantkjøp
• plikt til å dokumentere timebestillinger
• plikt til å dokumentere medgåtte arbeidstimer ved timelønn
• plikt til å registrere leverandørenes organisasjonsnummer

Nedenfor ser du en oversikt over bokføringsloven § 4 (de grunnleggende bokføringsprinsippene). Vi har behandlet punktene 5 og 8.

  • Regnskapssystem: Det hele skal være ordentlig og oversiktlig
  • Fullstendighet: Alle transaksjoner (bilag) skal være med
  • Realitet: Hendingen skal faktisk ha inntruffet
  • Nøyaktighet: Alt skal være korrekt
  • Ajourhold: Vi må være à jour så ofte det kjennes naturlig
  • Dokumentasjon: Bilaget skal vise at det gjelder virksomheten
  • Sporbarhet: Føring og bilag må kunne finnes
  • Oppbevaring: Så lenge det er saklig behov
  • Sikring: Skal sikres mot endring, sletting og tap
  • God bokføringsskikk

Relatert innhold

Et av de ti grunnleggende bokføringsprinsippene er god bokføringsskikk (GBS). Det er regnskapsbransjen selv som definerer denne skikken.

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 06.12.2017

Læringsressurser

Lover og regelverk innen kontor og administrasjon