Budsjettkontroll
De fleste bedrifter har behov for å planlegge. En av de viktigste måtene å planlegge på er å sette opp et budsjett for neste år. Et budsjett er en oversikt som viser hvordan vi håper og tror regnskapet vil se ut neste år.
La oss si at det gikk akkurat slik vi håpet da vi satte opp budsjettet for neste år. Budsjettet vårt ville da vært helt likt det regnskapet vi førte måned for måned.
I virkeligheten vil det nok aldri skje. Men vi skjønner at budsjettet er et slags framtidsregnskap. Store bedrifter utarbeider budsjettet for neste år i perioden august–oktober, mindre bedrifter i perioden november–desember.
For å kunne sammenlikne budsjettet med hvordan det faktisk går måned for måned, må vi budsjettere på alle de kontoene vi normalt fører på.
En sammenlikning mellom budsjett og regnskap kalles en budsjettkontroll. En slik analyse bør gjennomføres hver måned. Bare på den måten kan vi sette i verk tiltak for å rette opp situasjonen. Finner vi ikke avvikene før mot slutten av året, har vi liten eller ingen mulighet til å kunne rette opp der vi kom skeivt ut.
Det finnes flere typer budsjett, men det vanligste og mest nødvendige er resultatbudsjettet. Når året er omme, kan vi sette opp en sammenlikning mellom resultatbudsjettet og det faktiske resultatregnskapet for hele året og få fram de totale avvikene. Den analysen hjelper oss til å planlegge og budsjettere for neste år.
Budsjettet er et av de viktigste verktøyene til å kunne få en god økonomistyring av bedriften. Nedenfor gir vi et eksempel på en budsjettkontroll.
- Hvordan har planen slått til for denne bedriften?
Kan du finne ut hvordan vi har regnet ut avvikene i prosent?
Kalkulasjon | Regnskap i kroner | Budsjett i kroner | Avvik i kroner | Avvik i prosent |
---|---|---|---|---|
Varesalg | 45 000 | 5 000 | 11,1 % | |
Varekostnader | 30 000 | 26 000 | -4 000 | -15,4 % |
Bruttofortjeneste | 20 000 | 19 000 | 1 000 | 5,3 % |
Lønn | 8 000 | 7 800 | -200 | -2,6 % |
Arbeidsgiveravgift | 1 120 | 1 092 | -28 | -2,6 % |
Strømkostnader | 1 000 | 1 200 | +200 | +16,7 % |
Husleie | 2 000 | 2 050 | +50 | +2,4 % |
Avskrivninger | 1 200 | 1 400 | +200 | +14,3 % |
Rentekostnader | 1 000 | 800 | -200 | -25,0 % |
Sum indirekte kostnader | 14 320 | 14 342 | +22 | +0,2 % |
Resultat | 5 680 | 4 658 | 1 022 | 21,9 % |