Hopp til innhold

Verktøy og mal

Bruksanvisning Twine

Twine lar deg lage og kode en interaktiv historie som kan utvikle seg i mange retninger. Her får du en enkel bruksanvisning til de viktigste funksjonene i Twine 1.
Startside i det åpne verktøyet Twine. Bilde.

Du kan bruke det åpne verktøyet Twine til å sette opp en struktur over en interaktiv historie. Du kan bruke dette som analyseverktøy eller planleggingsverktøy før du skal lage en bildefortelling eller en interaktiv video. Du kan også bruke verktøyet til å lage en interaktiv tekstfortelling. Programmet hentes på nettsiden til Twine.

Kom i gang

  • Gå inn på “Use it online” oppe til høyre på startsiden.


  • Se etter grønn knapp i sidemeny til høyre, trykk på “+Story”.


  • Lag et navn til fortellingen og trykk “add”.


  • Filen kommer opp som en firkant med navnet du akkurat lagde. Dobbeltklikk på ikonet.
  • Du er nå inne i rutenettet og kan begynne å lage historien din.

Bygg en interaktiv historie

I rutenettet ligger det en boks oppe i midten ("Passage").
Dobbeltklikk på den.

Velg tittel øverst, skriv tekst og/eller koder til valgene i skrivefeltet under.

I skrivefeltet kan du bruke doble klammer ([[]]) og skrive hva som skal stå på boksene på neste nivå, da opprettes boksene på nivået under.

Når du har redigert den første boksen, trykker du på krysset oppe i høyre hjørne og den lagres.

Kodene skrives inn i skrivefelt når du dobbeltklikker på en boks med et valg. Skjermbilde.

Lenk til neste nivå, lag nye bokser

Dobbeltklikk på den første boksen, og skriv inn valgene på neste nivå i doble klammer [[]]. Når du krysser deg ut fra denne ruten kommer valgene på nivå 2, med piler fra boksen du nettopp redigerte. Hvis du skal lenke videre til det tredje nivået, dobbeltklikker du på hvert valg i nivå 2 og skriver inn valgene i tekstfeltet med doble klammer.

Du kan ta tak i boksene og trekke i dem slik at de blir plassert der du ønsker.
Du kan både opprette nye bokser med dobbeltklammene og lenke til bokser som allerede finnes. Pass på staving slik at du kommer til riktig boks.

Du kan lenke til hvilken som helst boks du vil i dette rutenettet, både sidelengs, oppover og nedover i strukturen. Pass på at de ulike delene av fortellingen passer sammen.

Grunnstruktur interaktiv fortelling med bokser plassert i pyramideform. Illustrasjon.

Slette elementer

For å slette et element holder du markøren over boksen du vil slette og trykker på ikonet for søppelbøtte. I utgangspunktet dukker det opp en beskjed om du er sikker på at du vil slette elementet når du har trykket på slett eller søppelbøtte. Holder du inne shift samtidig som du sletter et element, slipper du et ekstra steg der du må krysse av advarsel-boksene.

Når du sletter en boks, vil det likevel gå en strek fra boksen den hører til. Denne ender nå opp i et tomt kryss. For å få bort strek og kryss må du gå inn på boksen den tilhører og ta bort de doble klammene som hørte til boksen du akkurat slettet.



Pass på struktur og design

Se på rutenettet som ligger under i Twine. Pass på at valg som er på samme nivå ligger på samme linje med samme avstand til nivået over. Etter hvert kan valgene gå ulik vei og hele fortellingen vil sjelden bli symmetrisk.

Interaktiv struktur i starten av Pus med støvler. Illustrasjon.

Verktøylinjen nede gir deg en rekke valg

I verktøylinjen nede får du en rekke valg. Du kan se strukturen forminsket til små bokser ved å trykke på ikonet med ni små firkanter. For å gå tilbake til vanlig visning i rutenettet velger du fire firkanter.

Arbeidsvindu i Twine. Skjermbilde.

Få oversikt over fortellingene dine

Du kan gå et nivå tilbake for å få oversikt over fortellingene dine (se bildet under) ved å trykke på huset i verktøylinjen nede i arbeidsvinduet. For å gå inn på en bestemt fortelling dobbeltklikker du på den aktuelle firkanten.

Oversikt over fortellingene i Twine. Skjermbilde.

Test ut den interaktive fortellingen

Trykk på “Play” (nede til høyre) og bla deg gjennom fortellingen din med dine valg og alternativer. Sjekk at historien holder eller om du bør gjøre noen justeringer.

Lag en kopi og test ut alternativer

I noen tilfeller kan det være lurt å teste ut noen alternative måter å fortelle historien på. Gå ut et nivå ved å trykke på huset nede til venstre, slik at du ser fortellingen din. Trykk så på tannhjulet nede ved ikonet for denne fortellingen. Velg “Duplicate”, og gi kopien et nytt navn slik at du enkelt kan skille versjonene. Gå inn på kopien og trykk og test i vei.

Dele og lagre

For å lagre fortellingen trykker du på hjemknappen nede og velger “Archive” i høyre sidemeny på oversiktssiden. Ta vare på URL-en, og bruk denne igjen ved å trykke på “Import from File”.

Se video med introduksjon til Twine 1

Se hvordan du kan starte opp et prosjekt og utvikle en interaktiv fortelling i Twine 1.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 13.01.2020

Læringsressurser

Verktøykasse IM