Formater for annonser og reklamefilm - Produksjon og historiefortelling (IM-IKM vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Formater for annonser og reklamefilm

Når du skal lage reklame, må du forholde deg til et bestemt format. Det vil si at det fins rammer for størrelsen eller lengden på en reklame som skal publiseres.

Dersom du skal publisere en reklamefilm på YouTube, få en annonse på trykk i en avis eller legge inn en nettannonse på FINN.no, er det første kravet du møter, at reklamen må tilpasses det formatet disse kanalene krever.

Begrensningen ligger også ofte i prisen en bedrift må betale for å publisere reklamen. Oppdragsgiveren din har et visst budsjett å følge for markedsføring, og budsjettet avgjør lengden eller antall versjoner og visninger av en reklamefilm, og størrelsen og antall varianter og visninger av annonser.

Reklamefilmens formater

Det er vanlig å lage reklamefilmer slik at de kan vises i fullversjon, kortversjon eller kort kortversjon, alt etter hvor mange reklamesekunder man er villig til å betale for, eller hvor mange sekunder man har tilgjengelig. Det fins bestemte begrensninger på lengden en reklamefilm kan ha for visning på TV. Reklame på TV 2 kan være på 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55 eller 60 sekunder. For YouTube er lengden 12–60 sekunder for videoannonser som kan hoppes over (skip-funksjon), og 15, 20 eller 30 sekunder for videoreklame som ikke kan hoppes over.

På YouTube laster brukeren opp sin egen videoannonse. Oppskriften finner du her: Last opp egen videoannonse på YouTube

Tenkepause

Se reklamefilmen og diskuter med en klassekamerat:

Reklamevideo for Ferrari på Youtube

  • Hvordan vil dere få denne reklamefilmen til å passe inn i et 20 sekunders format?
  • Hva vil dere kutte ned?
  • Hvordan sikrer dere at dere beholder hovedformålet med reklamen: å få mottaker til å få lyst til å kjøpe en Ferrari?

Annonseformater i avis og på nett

Alt som skal på trykk i en avis, må tilpasses avisens spaltebredder. Noen avissider har fem spalter, andre seks. Avisannonsene kan variere fra små en- eller tospaltere (rubrikkannonser) til store, helsides oppslag. Prisen på en avisannonse er avhengig av spaltebredde, millimeterhøyde og hvor i avisa annonsen skal stå.

En enkel avis- eller nettannonse består ofte av et bilde av et produkt sammen med en tekst. Ofte forteller teksten oss hva produktet koster, og hvor man kan få kjøpt det, andre ganger underbygger teksten innholdet i bildet. Større annonser inneholder mer forseggjorte reklamefotografier og kan også ha tekster som forklarer hvorfor vi må kjøpe akkurat dette produktet. Ukebladannonser som trykkes på glanset papir, bruker som oftest profesjonelle bilder i høy oppløsning.

Eksempler på annonseformater

De fleste aviser har en annonseavdeling som lager enkle annonser på oppdrag fra annonsørene. Reklameannonser utformes gjerne av reklamebyråer, eller bedriftenes egne PR-avdelinger. Oktan Orangeriet laget annonser for Akvariet i Bergen både for trykk og publisering på nett.

Annonsen til høyre er spesielt utformet for det trykte magasinet Barn i byen. Se annonsen på s. 7 i denne digitale utgaven: Barn i byen

Hvor mye tror du det kostet å sette inn annonsen i magasinet?

Annonser på Google-søk

Gjør du et Google-søk på for eksempel Akvariet i Bergen, vil den øverste visningen mest sannsynlig være merket med «annonse». Dette er, som du forstår, en betalt opplisting. Gjør du et søk på for eksempel hoteller i nærheten av skolen din, vil du se at det kommer opp annonser for ulike hotell.

Annonser på FB

I guiden for annonseformater på FB står nødvendig informasjon for å lage annonser og bannere på FB.

Veiledningen for annonser på Facebook

Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 25.04.2018