Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Å være ungdom i en pandemi

Lytt til minidokumentaren om hvordan det er å være ung i en pandemi. I oppgaven skal du gjøre både forarbeid og etterarbeid til dokumentaren.
En kvinne med munnbind bruker telefon. Bytrafikk i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Koronapandemien begynte å gjøre seg gjeldende i Norge i februar og mars 2020. Fra 12. mars var landet i realiteten nedstengt. I 2021 levde vi fortsatt med til dels strenge restriksjoner på hva vi kan gjøre og ikke gjøre. Hvordan har det egentlig vært å være ung i en pandemi?

Forarbeid

  1. På hvilke måter har pandemien påvirket ungdom?

  2. Tror du det har vært forskjell på hvor man bor i landet?

Lytt til podkast

Rød notatbok med papirer stikkende ut. I forgrunnen står teksten «Helt personlig». Foto

Ungdom i en pandemi

Denne podkasten er en minidokumentar der to unge personer forteller hvordan det har vært for dem å være ung under koronapandemien. Podkasten ble tatt opp våren 2021.

0:00
-0:00

Etterarbeid

Nå har du lyttet til podkasten.

1. Svar på spørsmålene


  1. Kjenner du deg igjen i historiene i podkasten?

  2. Hva er forskjellig, og hva er likt med dine egne erfaringer?

  3. Har du vært urolig for at det kan ta tid før alt blir som normalt igjen?

2. Skriveoppgave

Skriv en tekst om hvordan det har vært å være ungdom i koronapandamien. Du kan for eksempel skrive om

  • hvordan det har vært å bli kjent om du har begynt på en ny skole eller studier

  • sosialisering og aktiviteter på fritida

  • forskjeller fra sted til sted

  • hvordan pandemien har blitt opplevd annerledes for ungdom enn for yngre barn eller voksne


Det er også viktig at du bruker fagbegreper i teksten. Aktuelle begreper kan være

  • utenforskap

  • identitet

  • formelle og uformelle normer

  • sanksjoner

  • mediepåvirkning

  • makt

CC BY-SASkrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 11.02.2022

Læringsressurser

Medieproduksjon i ulike sjangre