Selvstendig arbeid med reelle datasett
Finn dataene selv
I vanlige oppgaver er data du skal bruke, vanligvis oppgitt i oppgaveteksten. Her er det meningen at du selv skal finne fram til data du kan analysere.
Aktuelle temaer
Du kan for eksempel jobbe med temaer som
temperaturmålinger
målinger av vannstand
antall individer av en art på et bestemt sted over tid
energibruken i Norge
posisjonen til en sykkel som triller ned en bakke eller en barbiedukke som hopper i strikk
sammenhengen mellom strøm og spenning når ulike elektriske komponenter kobles til en spenningskilde
Hvor finner jeg data?
I noen av forslagene over kan du gjøre målinger selv. Ellers finner du data om det meste på nettsidene til Statistisk sentralbyrå (ssb.no) (SSB). Andre sider du kan finne tall og statistikk på, er
- Kartverket: API og data
- Sikt, kunnskapssektorens tjenesteleverandør: Finn data
- Statistisk sentralbyrå: SSB Skole
- Ekte data
- Statistisk sentralbyrå: Kommunefakta
Hva gjør jeg med dataene?
I hovedemnet "Funksjonsanalyse og modellering" viser vi hvordan du kan modellere data ved hjelp av funksjoner som så kan analyseres blant annet ved hjelp av den deriverte. Vi har stort sett brukt GeoGebra til denne analysen. Tips: Når du skal importere tall inn i GeoGebra og har tallene i et vanlig regneark, kan du kopiere tallene og lime dem rett inn i regnearkdelen i GeoGebra.
En annen måte å analysere data på er å gjøre statistisk analyse. På sida Behandling av store datamengder i Python (ndla.no) er det beskrevet hvordan du velger ut tall fra statistikkbanken med mediebruk i Norge som eksempel, og hvordan du kan bruke Python til å analysere dataene.
Resultatene av analysene dine vil typisk være grafiske framstillinger og konklusjoner du har trukket på grunnlag av analysene din. På sida Metoder i utforskning (ndla.no) i NDLAs verktøykasse kan du lese mer om hvordan du kan gjøre egne undersøkelser og behandle og presentere statistikk. Læreren din vil kanskje også legge noen føringer for hvordan resultatene skal presenteres.
Kilde
Utdanningsdirektoratet (2021). Kompetansemål og vurdering. Kompetansemål etter matematikk R1. Læreplan i matematikk for realfag (matematikk R) (MAT03-02). https://www.udir.no/lk20/mat03-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv293