Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rasisme i "Eg snakkar om det heile tida"

Boka Eg snakkar om det heile tida er en slags selvbiografi. Her forteller Camara Lundestad Joof om å bli sett på som annerledes. Hun er født og oppvokst i Norge, men fordi hun har gambisk far og er mørkhudet, skiller hun seg ut. Boka handler om rasisme og utenforskap.

Camara Lundestad Joof presenterer boka si slik i et interjvu med NRK:

– Boken handler om å være født her, være norsk, men brun – men likevel ikke alltid få tildelt den norske identiteten sin. Om hvordan man bærer vold og rasisme i kroppen sin.
– Har du blitt utsatt for mye av det?
– Jeg har blitt banket opp av nynazister i Sandefjord da jeg var 14 år gammel, og da jeg var seks år ble jeg slått med paraply fordi en dame ikke mente at jeg fortjente å gå med nordlandsbunad.
Likevel understreker hun at det er de små kommentarene som stikker dypest.
– Det er sånn som å bli mistenkt for å snike av medpassasjerer, når du har billett til første klasse på toget. Eller å bli anklaget for å være prostituert uten videre i Oslo.

(NRK.no, 2018)

Oppvarmingsoppgave

Sitt sammen i grupper og diskuter:

  1. Har dere noen gang selv opplevd eller sett eksempler på diskriminering på grunn av utseende?
  2. Hvordan reagerte dere da dere opplevde eller så dette?
  3. Om den samme situasjonen hendte på nytt – ville dere reagert annerledes da?

Oppgave 1. "Å slutte"

Relatert innhold

Les det første utdraget fra Eg snakkar om det heile tida.

  1. Jeg-personen forteller om mange forskjellige følelser som vekkes i henne når hun opplever rasisme eller prøver å forklare hvite mennesker hvordan rasisme kjennes. Hvilke ulike følelser forteller hun om?
  2. Hvilke språklige virkemidler bruker hun for å få fram følelsene sine?
  3. Hvordan understreker virkemidlene følelsene hun har?

Oppgave 2. "Bunad 1"

Les historien om da jeg-personen hadde på seg bunaden for første gang på 17. mai.

  1. I det andre avsnittet er det en sterk kontrast mellom jeg-personens følelser og den reaksjonen hun får fra den gamle dama. Hvordan påvirker denne kontrasten din oppfatning av historien? Hvorfor?
  2. Hva tror du jeg-personen mener med de to siste setningene: "Så historia handlar om at mormor var ein superhelt. Nokre gonger for di skuld, men kanskje mest for mi eiga."
  3. Lag en tegneserie av historien. Pass på at du ikke gjør det til komikk, men får fram alvoret i den korte teksten.

Oppgave 3. "Å reise med fly" og "Å reise med tog"

Les de to korte tekstene "Å reise med fly" og "Å reise med tog". Diskuter i grupper:

  1. Hvilke følelser vekkes i dere etter å ha lest disse tekstene?
  2. Hvordan viser disse tekstene jeg-personens utenforskap?

Relatert innhold

Kilde

Kristoffersen, K.J. (2018, 18. juni). "Vil bekjempe rasisme med ny bok: – Jeg ble slått for å gå med bunad". Hentet 16.04.2020 fra https://www.nrk.no/nordland/vil-bekjempe-rasisme-med-ny-bok_-_-jeg-ble-slatt-for-a-ga-med-bunad-1.14089692

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 16.01.2020

Læringsressurser

Utenfor eller innenfor?