Hopp til innhold

Øvelse

"En eneste"

Nå skal dere lese og lytte til en tekst som kan være vanskelig å forstå. Det som er viktig når du møter tekster som er vanskelige, er å ikke gi opp. Søk gjerne hjelp hos andre!

LK20LK06
Ei ung dame og en ung mann kysser hverandre. Foto.

Del 1. På jakt aleine

  1. Les sangteksten «En eneste» av Lars Vaular uten lyd eller musikkvideo. Teksten finner du under «Relatert innhold» nederst på sida.
    • Hva mener du teksten handler om?
    • Ranger forståelsen din av teksten på en skala fra 1–10, der 1 betyr at du ikke forstår noe og 10 betyr at du forstår den fullt og helt.
  2. Sett i gang musikkvideoen, men ikke se på den! Skroll i stedet ned til teksten og følg med på denne mens du hører på musikken. Etter å ha hørt ferdig svarer du på dette:
  • Har du forandra mening om hva teksten handler om?
  • Hvilket tall vil du nå sette på forståelsen din av teksten?

Del 2. På jakt sammen

Gå sammen i grupper og diskuter:

  1. Hvordan har dere tolka teksten? Er dere nære hverandre i forståelse, eller har dere helt ulike tolkninger?
  2. Hva forventer dere av en musikkvideo til denne sangen? Hva tror dere den kommer til å handle om? Hvordan vil den være bygd opp? Begrunn.
  3. Se musikkvideoen som hører til sangen. Diskuter:
    • Levde denne opp til forventningene dere hadde?
    • Tolker dere teksten annerledes nå som dere har sett videoen?
    Trodde dere at dere hadde knekt koden nå? I et intervju med Bergensavisen sier Lars Vaular om musikkvideoen:

Jeg ville ha en video som ikke handlet om teksten, men som samtidig skildret stemningen i melodien. Det er en sommerdag i livet til to 16 år gamle jenter – for noen kanskje en helt vanlig sommerdag (Bergensavisen, 2010).

Diskuter i gruppene: "Videoen handler ikke om teksten", ifølge Lars Vaular. Endrer det tolkninga deres?

Del 3. På jakt med resten av klassen

Diskuter i klassen: Klarer dere å komme fram til ei felles tolkning av teksten? Skriv ned tolkninga på tavla. Om noen har ei tolkning som skiller seg fra fellesskapet, bør dere skrive ned denne også.

Del 4. Refleksjon

Oppsummer det dere har gjort i denne timen skriftlig:

  1. Gav du opp da du jobba aleine?
  2. Forandra din forståelse av teksten seg da du diskuterte den med andre?
  3. Hvordan vil du rangere forståelsen din av teksten nå?
  4. Kan du lære noe av å jobbe med vanskelige tekster?

Kilder

Opheim, S. (2010, 2. september). - "Videoen koster ikke "en eneste" krone. Bergensavisen. Henta fra ba.no.

Sist oppdatert 29.01.2019
Skrevet av Åsa Abusland

Læringsressurser

Å skrive lyrikkanalyse