Kreative oppgaver om filmen No man is an island
Les diktet "Det er den draumen" av Olav H. Hauge på boktips.no.
Lag en visuell tolkning av diktet ved hjelp av et digitalt presentasjonsverktøy eller et videoredigeringsverktøy.
Som visuelle uttrykk kan du for eksempel bruke tegninger, malerier, gatekunst, filmopptak eller fotografiske uttrykk. Du kan bruke uttrykk andre har laget, men selvfølgelig også lage egne visuelle uttrykk.
Se kortfilmen No man is an island (2017) nedenfor. Filmen er regissert av Ali Parandian, som kom fra Iran til Norge i 1989.
I filmen møter vi vennene Erffan, Amir og Carlos. All tre har minoritetsbakgrunn, men de takler livet ulikt. Guttene blir oppsøkt av en hvit, beruset mann som kaller seg Jesus. Hva er det egentlig han vil?
Filmen blir innledet med diktet du jobbet med i oppgave 1. Et dikt er en lyrisk tekst som er kjennetegnet av konsentrert bruk av språklige virkemidler. Men begrepet "lyrisk" blir også brukt om andre tekster som gir uttrykk for følelser og stemninger.
Beskriv de lyriske virkemidlene i filmen. Stikkord: motiv, bildeutsnitt, lys, farger, klipperytme og musikk.
Hvorfor tror du filmen har fått tittelen No man is an island?
Filmen No man is an island tar opp et tema som mange med minoritetsbakgrunn kan kjenne seg igjen i. Les mer om dette i fagartikkelen "Minoritetsstress".
Minoritetsstress påvirker den psykiske helsa vår og kan gjøre oss ekstra sårbare. Forventningen om en negativ reaksjon kan komme av din egen erfaring eller at du har erfart at andre i samme minoritetsgruppe blir utsatt for dette.
Jobb sammen i grupper. Lag en rapplåt som handler om minoritetsstress, og framfør denne for resten av klassen. Hvis dere ønsker det, og hvis tida strekker til, kan dere lage en musikkvideo.
Relatert innhold
Minoritetsstress er knyttet til egen identitet og andres holdning. Tilhører du en gruppe i mindretall, kan du bli utsatt for en tilleggsbelastning.