Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

3D-modellering av rekkert

Når vi har en viss idé om hvordan rekkerten skal se ut, kan vi lage en detaljert 3D-modell. Vi må kanskje endre litt på dimensjonene for at rekkerten skal passe til handa og spillestilen til den framtidige eieren.

Forslag til framgangsmåte

I videoen nedenfor får du presentert en mulig framgangsmåte for å 3D-modellere rekkerten. En 3D-modell er nøyaktig dimensjonert og kan brukes til å lage kode til å styre digitale produksjonsmaskiner som 3D-printere og CNC-freser.

Videoen varer i ca. 7 minutter. Video: Torbjørn Nordvik Helgesen / CC BY-SA 4.0

3D-modellering av kjerne

Vi starter med å tegne ut kjernen til rekkerten. Her kan vi spare mye tid om vi først tegner halve delen og så speiler den. Det kan være en fordel å runde av hjørnene på rekkerten. Hjørnet der handtaket går over i slagflata, er et svakt punkt. Derfor må det legges inn en større radius der.

Etter at vi har lagt på radiuser på halve delen, bruker vi speil-funksjonen i 3D-programmet til å få fram den andre halvdelen av rekkerten.

Første versjon av 3D-modellen.

Versjon med avrunda kanter.

Radiuser lagt på halve delen.

Speila og ekstrudert modell.

3D-modellering av grep

Også når vi modellerer grepet, kan vi spare tid på å tegne halve delen og deretter speile den. 2D-tegninga nedenfor viser halve delen. Dimensjoner og radiuser er lagt på.

Tykkelse

For å gi handtaket tykkelse bruker vi -funksjonen. Tykkelsen kan for eksempel være 15 mm. Så speiler vi resultatet slik at vi får grunnformen til hele handtaket.

Kurvatur

Vi vil gi handtaket ei kurvete overflate. Da må vi først tegne kurvaturen vi ønsker. Den som skal bruke rekkerten, kan ha ulike behov og preferanser som vi bør ta hensyn til når vi tilpasser tykkelsen på handtaket. Illustrasjonen nedenfor viser kurvaturen til den ene halvdelen av handtaket.

Vinkel på handtaket

Nedre del av håndtaket bør være tykkere slik at rekkerten ligger godt i handa. Vi må derfor også gi vinkel på handtaket. 3,5 grader framover kan være et godt utgangspunkt:

I modelleringsprogrammet bruker vi extrude-funksjonen til å skjære vekk overflødig materiale.

Grep for tommel

Størrelsen på tommelen varierer fra hand til hand. I tillegg virker spillestilen inn på hvordan den som bruker rekkerten, plasserer tommelen sin. Derfor bør vi sikre et godt tommelgrep. Vi kan bruke extrude-funksjonen i programmet til å fase av kanten på handtaket og lage ei overflate å hvile tommelen på.

For å lage extrude-funksjonen trenger du ei skisse på riktig plan i 3D-modellen. Her legger du inn avstand fra plan og vinkel på den trekanten du bruker for å ekstrudere med etterpå.

Mutterhull

For å tegne mutterhulla oppretter vi et plan tre millimeter fra bunnen av grepet. Så tegner vi to sekskanter på planet.

Flateavstanden til en M4-mutter er 7 mm, men 3D-printeren printer ofte hull litt mindre enn oppgitt i modellen fordi plasten er flytende når den printes ut. Avhengig av maskinen vi bruker, må vi kanskje endre målet slik at mutteren passer godt.

Passform og avrunding

Til slutt runder vi av handtaket så det ligger bedre i handa.

3D-modellering av gummiflate

Også når vi modellerer gummiflata, tegner vi halve delen og speiler den slik at vi sparer tid.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Torbjørn Nordvik Helgesen og Haldor Hove.
Sist faglig oppdatert 06.06.2023