Muntlig-praktisk oppgave: reportasje om internasjonal mediepolitikk
Del klassen inn i mindre grupper. Hver gruppe får i oppgave å lage en reportasje om internasjonal mediepolitikk.
Målet med reportasjen er å gi mottakerne økt kunnskap om internasjonal mediepolitikk og gjøre det lettere for dem å forstå dagens nyhetsbilde.
Reportasjen skal handle om eierforhold, mediesystemer og mediepolitikk i to land som ligger i hver sin verdensdel. Reportasjen skal ikke handle om Norge.
Reportasjen skal være formet som en avisreportasje som kan bli publisert i en riksdekkende papiravis eller nettavis.
Reportasjen skal inneholde bakgrunnsstoff, arkivbilder, et intervju med en person som har god kjennskap til internasjonal mediepolitikk, og et intervju med en person med bakgrunn i et av de omtalte landene.
Arkivbilder og lisensiering
Dere kan bruke arkivbilder som tidligere er publisert i nettaviser. Husk å oppgi fotografens navn og riktig lisens. Bakgrunnsstoff og intervjuer skal dere lage selv, bygd på grundig research.
Sett sammen reportasjen
Reportasjen skal dere sette sammen ved hjelp av et digitalt verktøy for utforming av trykte publikasjoner eller et verktøy for design av nettsider.
Designet skal bestå av en fengende tittel, en ingress som stimulerer til videre lesing, brødtekst og informative mellomoverskrifter. Bildene skal fungere som blikkfang, men samtidig være informative. Alle bilder skal ha bildetekst. Bilder skal også ha en alt-tekst (alternativ tekst) med tanke på universell utforming.
Dere skal presentere arbeidet muntlig for læreren og klassen sammen med en refleksjon rundt produktet og prosessen. Dere skal også reflektere over hva dere lærte av å utføre dette arbeidsoppdraget.
Hver elev kan bruke verktøyet for egenvurdering nedenfor som en forberedelse til presentasjonen.