Muntlig-praktisk oppgave: å være skeiv der jeg bor
Se dokumentarfilmen Bygdehomo fra 2018 (18 min). I filmen møter vi Bjørn-Tore, som er tilbake i hjembygda Volda for å delta på Norges første Bygdepride. Julia Dahr og Julie Lunde Lillesæter har ansvar for manus og regi.
Arbeidsoppdrag
Del klassen i mindre grupper. Hver gruppe skal lage en kort dokumentar på maks ti minutter. Dokumentaren skal handle om det å være skeiv i den bygda eller den byen dere bor i.
Gruppene bør, så langt som mulig, unngå å bruke de samme intervjuobjektene som andre grupper.
Sett dere grundig inn i fagartikkelen "Seksuell orientering" og fagartikkelen "Hva er kjønnsmangfold?".
Søk etter nettartikler som handler om skeive i nærmiljøet deres og ulike problemstillinger knyttet til det å være skeiv.
Sett dere også inn i hva som kjennetegner sjangeren dokumentar.
Velg en vinkling på den historien dere vi fortelle. Historien kan for eksempel handle om
å «komme ut av skapet» overfor familie og venner der dere bor
hvordan skeive kan finne en kjæreste der dere bor
hvordan det er å ha skeive foreldre der dere bor
bruk av nedsettende uttrykk om skeive på skolen eller på fotballbanen og hvordan dette blir opplevd dersom en selv er skeiv
religiøse og kulturelle problemstillinger knyttet til det å være skeiv der dere bor
diskriminering av skeive i arbeidslivet og foreningslivet
hvordan folk på hjemstedet deres ser på pride-parader og bruk av pride-flagg
Når dere har valgt en vinkling, må dere finne og gjøre avtaler med aktuelle deltakere i dokumentaren. Forklar hva opptakene skal brukes til.
Lag et grovmanus for den historien dere vil fortelle. Juster manuset underveis dersom dere oppdager nye sider ved historien.
Lag en produksjonsplan som forteller hvor og når opptakene skal gjøres, og hvem som har ansvar for hva (avtaler, regi, lyd, foto, klipping osv.).
Husk at en dokumentar ikke bare er et videointervju, men en filmfortelling. Bruk dokumentaren Bygdehomo som inspirasjon når det gjelder form og innhold. Lag et storyboard som viser de scenene dere vil ha med i filmfortellingen.
Lag også en skuddliste som støtte for den som skal filme.
I planleggingsarbeidet bruker dere malene i læringsressursen "Maler til planlegging av film".
Gjør opptak utendørs – da slipper dere å tenke på lyssetting. Bruk helst et videokamera, men det går også an å gjøre opptak med mobiltelefon dersom dere ikke har tilgang til kamera. Husk å gjøre mange filmopptak, og sjekk underveis at de opptakene dere har gjort, er gode. Det er bedre med for mye råopptak enn for lite.
I en dokumentar er det viktig med god lyd. Derfor bør dere bruke en ekstern mikrofon dersom dere har tilgang til det.
Her er noen tips:
Bruk storyboardet som støtte når dere klipper. Klipp filmen til en sammenhengende filmfortelling. Dersom dere ønsker det, kan dere legge på et musikkspor. Legg inn tittel på filmen, og legg inn en tekst til slutt med produksjonsopplysninger og kreditering av medvirkende.
Dere finner gode klippetips i artikkelen "Kontinuitetsklipping".
Lagre filmen i mpg4-format.
Vis filmen i klassen og be om tilbakemelding fra læreren og medelever.
Deretter lager hver elev en skriftlig refleksjonsrapport som et individuelt arbeid. I rapporten beskriver du prosessen og produktet. Reflekterer over valgene dere gjorde underveis i produksjonsprosessen. Reflekter også over hva du lærte om det å være skeiv i den byen eller den bygda du bor i.
Hvis du vil, kan du bruke malen nedenfor som støtte i skrivearbeidet.