Analyser en interaktiv fortelling
Gjør en analyse av en interaktiv fortelling. Bruk strukturen fra sjekklista under. Denne passer best til en skriftlig analyse, men den kan tilpasses et annet format som en presentasjon eller en video.
Målet med denne oppgaven er at du skal bli trygg på begreper som interaktivitet, dramaturgi og hva interaktiv historiefortelling er. Gjennom utforsking av en interaktiv historie skal du finne igjen kjennetegn ved en interaktiv fortelling. Du skal se på flere mulige utviklinger av en fortelling som starter med ett utgangspunkt.
Når du er en aktiv mediebruker, får du mulighet til å påvirke forløpet. Når du selv gjør en analyse, setter opp strukturen og til slutt reflekterer over hvordan du opplever en interaktiv historie, stiller du sterkere når du selv skal utvikle interaktive fortellinger.
Velg en interaktiv fortelling. Bruk punkt 1 i sjekklista nederst på siden og finn informasjon om fortellingen.
Det kan være
et dataspill
en interaktiv nettreportasje
en interaktiv serie
Se produktet og jobb med punkt 2 og 3 i sjekklista. Dette kan gjøres individuelt eller i plenum i klassen. Enten kan dere systematisk alltid velge alternativ til venstre eller høyre, eller så kan dere velge fra gang til gang. Ser klassen den interaktive fortellingen sammen, kan dere stemme over alternativene dere velger. Gjør det med håndsopprekning, lapper med alternativer a og b eller gjennom et interaktivt program. Poll Everywhere er et gratis verktøy som kan brukes i PowerPoint, og her kan dere stemme over alternativer fortløpende.
Nå er det på tide med en alternativ versjon. Velg andre alternativer enn den første gangen. Se punkt 4 i sjekklista.
Se punkt 5 i sjekklista og gjør analysen.
Se punkt 6.
Sjekkliste analyse av interaktiv fortelling
Ha med kort informasjon om den interaktive fortellingen:
- Tittel
- Skaper
- Produksjonsår
- Varighet
- Medietype
- Format/lenke/tjeneste
- Kort beskrivelse av utgangspunktet for fortellingen (sted, karakter, mål)
- Minst ett bilde (oppgi kilden)
- Sett opp struktur med valgene du tar når du ser filmen første gang, nummerer disse. Nummerer hvert valg fra starten av med tall fra én og utover. Beskriv alternativene med bokstaver fra a og utover. Skriv helt enkelt og i stikkordsform.
- Beskriv og forklar de valgene du tar og hvordan historien utvikler seg. Vis til strukturen fra punkt 2. Fortell hvorfor du gikk for disse valgene.
- Se fortellingen igjen, ta andre valg, utvid strukturen fra punkt 2. Beskriv og forklar hva som er likt og ulikt fra den første versjonen du så. Legg merke til hvordan historiene slutter.
Analyser fortellingen. Trekk inn fagkunnskaper og dine egne tanker og refleksjoner. Gå for den første eller den andre versjonen du så. Beskriv hovedtrekk i handlingen. Velg deg ut to av temaene under som du fokuserer på.
- Dramaturgi
- Hvordan interaktivitet påvirker historien
- Bruk av virkemidler (velg et par)
- Klippeteknikk
- Karakterer, utvikling og samspill
- Reflekter til slutt. Skriv et par avsnitt om hvordan du opplevde denne interaktive fortellingen. Hva er fordeler og ulemper med å ha en multilineær, interaktiv fortelling sammenlignet med en lineær fortelling uten valg og påvirkning av deg som seer? Hva har du selv lært om interaktive fortellinger av å analysere denne fortellingen? Skriv tre tips til deg selv og andre medieelever som skal lage en interaktiv fortelling.
Relatert innhold
I interaktiv historiefortelling er det flere veier til målet. Du må selv ta valg som påvirker fortellingen.
Interaktivtet åpner for en mer aktiv bruk av mediene, der publikum kan være med og bestemme hva som skjer på en nettside, i et spill eller i et TV-program.