Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Muntlig-praktisk oppgave: Kvantitativ tekstanalyse

Her skal dere øve dere på å løse et praktisk-muntlig arbeidsoppdrag. Dere skal gjennomføre en kvantitativ tekstanalyse av medietekster fra ulike sjangre og reflektere over det dere finner ut.

Målet med oppgaven er

  • å øve på å utforske og

  • å øve på å analysere ut fra en

  • å reflektere over sammenhenger mellom form og innhold i mediefortellinger

Arbeidsoppdrag

  • Når vi gjør en kvantitativ tekstanalyse, undersøker vi hvor ofte noe forekommer i én eller flere tekster.

  • I dette arbeidsoppdraget skal dere undersøke hvor ofte bilder av personer med forekommer i et utvalg medietekster som tilhører ulike sjangre, hvilke motiver som blir brukt, og hvilke roller personene opptrer i.

  • Dere skal undersøke disse mediesjangrene:

    • sportsreportasjer

    • nyhetssendinger

    • kriminalserier

    • digitale valgbrosjyrer

    • reklametekster i nettaviser

1: Registreringsfasen

Del klassen i fem grupper. Hver gruppe velger ut ti ulike medietekster som tilhører den sjangeren gruppa har fått tildelt.

Gruppene skal registrere

  • hvor ofte det forekommer bilder av personer med funksjonsnedsettelse

  • hvordan personene opptrer som motiv i bildet (portrett, helfigur med hjelpemidler, i aksjon osv.)

  • hvilken rolle personene har i mediefortellingen (helt, offer, hjelpetrengende osv.)

Bruk et skjema som dette i registreringsarbeidet:

Sjanger

Medietekst

Antall bilder

Motiver

Roller

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

2: Systematiser dataene gruppevis

  1. Tell opp hvor mange bilder dere har funnet av personer med funksjonsnedsettelse i den tekstsjangeren dere har undersøkt.

  2. Sorter i bildene i ulike kategorier, og tell opp hvor mange bilder som tilhører hver kategori. En motivkategori kan for eksempel være "person med hjelpemiddel" (for eksempel en kvinne i rullestol).

  3. Sorter også bildene ut fra den rollen personene har i fortellingen, og tell opp hvor mange bilder som tilhører hver rollekategori (for eksempel kategoriene "helt", "offer", "hjelpetrengende" osv.).

  4. Lag en digital presentasjon som viser hva dere har funnet ut. Ta med bildeeksempler.

3: Analyser funnene dere gjør, sammen i klassen

Når gruppenes registreringsarbeid er ferdig, slår dere sammen registreringsskjemaene til ett stort, felles skjema som alle i klassen har tilgang til.

Gruppene viser etter tur de digitale presentasjonene sine for resten av klassen.

4: Reflekter sammen:

  1. Hvilken sjanger har flest bilder av personer med funksjonsnedsettelse?

  2. Hvilke motiver går oftest igjen? Hva er årsaken til det?

  3. Hvilken rolle er personene tildelt i mediefortellingene? Hvordan er disse rollene med på å forme den oppfatningen vi har av personer med funksjonsnedsettelser?

  4. I hvilken grad er den undersøkelsen dere har gjort, representativ? Hvilke åpenbare feilkilder finnes det?

5: Individuell refleksjon og rapportering

Skriv en individuell refleksjonsrapport der du gjør rede for det klassen fant ut om hvordan personer med funksjonsnedsettelser blir framstilt i ulike mediefortellinger.

Reflekter også over hvordan mediefortellinger påvirker måten vi oppfatter oss selv og andre på.