Muntlig-praktisk oppgave: Kvantitativ tekstanalyse
Målet med oppgaven er
å øve på å utforske og analysere empiriske data
å øve på å analysere medietekster ut fra en kvantitativ analysemodell
å reflektere over sammenhenger mellom form og innhold i mediefortellinger
Når vi gjør en kvantitativ tekstanalyse, undersøker vi hvor ofte noe forekommer i én eller flere tekster.
I dette arbeidsoppdraget skal dere undersøke hvor ofte bilder av personer med funksjonsnedsettelser forekommer i et utvalg medietekster som tilhører ulike sjangre, hvilke motiver som blir brukt, og hvilke roller personene opptrer i.
Dere skal undersøke disse mediesjangrene:
sportsreportasjer
nyhetssendinger
kriminalserier
digitale valgbrosjyrer
reklametekster i nettaviser
Del klassen i fem grupper. Hver gruppe velger ut ti ulike medietekster som tilhører den sjangeren gruppa har fått tildelt.
Gruppene skal registrere
hvor ofte det forekommer bilder av personer med funksjonsnedsettelse
hvordan personene opptrer som motiv i bildet (portrett, helfigur med hjelpemidler, i aksjon osv.)
hvilken rolle personene har i mediefortellingen (helt, offer, hjelpetrengende osv.)
Bruk et skjema som dette i registreringsarbeidet:
Sjanger | Medietekst | Antall bilder | Motiver | Roller |
---|---|---|---|---|
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. | ||||
5. | ||||
6. | ||||
7. | ||||
8. | ||||
9. | ||||
10. |
Tell opp hvor mange bilder dere har funnet av personer med funksjonsnedsettelse i den tekstsjangeren dere har undersøkt.
Sorter motivene i bildene i ulike kategorier, og tell opp hvor mange bilder som tilhører hver kategori. En motivkategori kan for eksempel være "person med hjelpemiddel" (for eksempel en kvinne i rullestol).
Sorter også bildene ut fra den rollen personene har i fortellingen, og tell opp hvor mange bilder som tilhører hver rollekategori (for eksempel kategoriene "helt", "offer", "hjelpetrengende" osv.).
Lag en digital presentasjon som viser hva dere har funnet ut. Ta med bildeeksempler.
Når gruppenes registreringsarbeid er ferdig, slår dere sammen registreringsskjemaene til ett stort, felles skjema som alle i klassen har tilgang til.
Gruppene viser etter tur de digitale presentasjonene sine for resten av klassen.
Hvilken sjanger har flest bilder av personer med funksjonsnedsettelse?
Hvilke motiver går oftest igjen? Hva er årsaken til det?
Hvilken rolle er personene tildelt i mediefortellingene? Hvordan er disse rollene med på å forme den oppfatningen vi har av personer med funksjonsnedsettelser?
I hvilken grad er den undersøkelsen dere har gjort, representativ? Hvilke åpenbare feilkilder finnes det?
Skriv en individuell refleksjonsrapport der du gjør rede for det klassen fant ut om hvordan personer med funksjonsnedsettelser blir framstilt i ulike mediefortellinger.
Reflekter også over hvordan mediefortellinger påvirker måten vi oppfatter oss selv og andre på.