Planlegg og vurder en oppslukende nyhetsfortelling - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Planlegg og vurder en oppslukende nyhetsfortelling

Oppslukende journalistikk ("immersive journalism") er en betegnelse som brukes om nyhetsfortellinger som tar i bruk 360-gradersvideo og ulike former av virtuell virkelighet (VR). Du skal nå gjennomføre planleggingsfasen for en slik produksjon.

Fase 1: Planlegging

Du skal nå planlegge en oppslukende nyhetsfortelling der du tar i bruk både skriftlig tekst, 360-gradersvideo og ulike former av virtuell virkelighet (VR). Nyhetsfortellingen skal publiseres i ei nettavis.

Du kan selv velge hva nyhetsfortellingen skal handle om.

Planen din skal inneholde

  • en beskrivelse av hvordan du vil vinkle saken

  • en beskrivelse av hvordan du vil gjennomføre researchfasen

  • en oversikt over aktuelle kilder du vil bruke

  • en oversikt over intervjuobjekter, medvirkende og locations

  • et stikkordmanus for den skriftlige delen av nyhetsfortellingen

  • et bildemanus som grovt skisserer hvordan du vil tilrettelegge en 360-gradersvideo

  • en beskrivelse og en visuell skisse som viser hvordan du vil ta i bruk virtuell virkelighet som en del av nyhetsfortellingen

Fase 2: Vurder planen din kritisk

I neste fase skal du foreta en kritisk vurdering av planen din ut fra det du vet om oppslukende journalistikk og ny teknologi. Lag et notat som beskriver

  • hvordan og i hvilken grad du har sørget for at mottakerne har fått en rolle i nyhetsfortellingen du har planlagt

  • hvilke virkemidler du har valgt for å skape følelsesmessige bånd til menneskene, hendelsene og stedene historiene handler om

  • etiske problemstillinger som du har tatt stilling til i planleggingen av nyhetsfortellingen

  • hvorfor mottakerne vil oppleve nyhetsfortellingen din som innovativ og engasjerende

Relatert innhold

Fagstoff
Digital og innovativ journalistikk

Teknologi og digital medieutvikling har fått store konsekvenser for journalisten. Innovasjon og nyutvikling står sentralt i norske mediehus i dag.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 07.04.2022