Nyheter i sosiale mediekanaler
Nyheter er nå tilgjengelig i sosiale mediekanaler døgnet rundt.Tidligere konkurrerte de etablerte mediene om å være først ute med en nyhet. Men medievanene har endret seg, og nå kjemper flere av medieaktørene om oppmerksomheten vår i sosiale medier.
Sosiale medier er en av de aller viktigste nyhetskildene for ungdom. Mange følger mediehus som TV 2, VG og Aftenposten på sosiale plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat.
Facebook har blitt en viktig distribusjonskanal for redaksjonelt innhold. Mediehusene kan her nå ut til mange med innholdet sitt. NRK er et eksempel på en stor, norsk medieaktør som produserer og formidler ulike former for journalistisk innhold. For allmennkringkasteren er det i dag viktig å være til stede på sosiale medier for å nå ut til unge mennesker med innholdet sitt.
Det produseres hver dag mye informasjon i sosiale medier. Nyhetsfeeden på Facebook er full av private innlegg, bilder og reklame. Utfordringen for profesjonelle medieredaksjoner er å få oppmerksomhet og skape engasjement rundt det journalistiske innholdet som publiseres. I sosiale medier kan journalisten være i direkte kontakt med publikum og få umiddelbar respons på innholdet.
Husk
Sosiale medier påvirker journalistrollen.
Kildekritikk og yrkesetikk er derfor viktigere enn noen gang.
Synes du det er mange viktige saker som publiseres i sosiale medier?
På sosiale plattformer ser vi at journalister kan publisere saker som har relativt lav nyhetsverdi, men som skaper engasjement og får mange delinger. I en tid der sosiale medier er en av de viktigste kildene til nyheter, er det spesielt nødvendig å ha fokus på hva som er kjernen i journalistikken.
Du husker sikkert fra tidligere at journalister har som oppgave å gi variert og objektiv informasjon om viktige samfunnsspørsmål, slik at borgerne i et samfunn kan gjøre uavhengige valg og være aktive deltakere i samfunnsdebatten. Yrkesgruppen skal også avdekke maktovergrep.
Hvilke mekanismer spiller inn når en skal skape engasjement rundt innholdet på Facebook? Hvorfor blir noen saker delt, kommentert og spredt mer enn andre?
Dette har professor Jonah Berger forsket på. Han har utviklet modellen STEPPS. Den beskriver ulike kriterier som fører til engasjement på sosiale medier. Modellen er generell og kan brukes også til annet enn journalistikk.
- Sosial valuta – social currency: Hvordan framstår jeg ved å dele dette på sosiale medier? Vil dette gi et godt inntrykk av meg? På sosiale medier deler vi ofte innhold som får oss til å se bra ut.
- Trigger – triggers: Hva forbinder folk med saken? Hvordan trigger saken det folk er opptatt av for tiden, eller i øyeblikket. Trigger det, er det større sjanse for at saken spres på sosiale medier.
- Følelser – emotions: Når du bryr deg følelsesmessig om en sak, er det større sannsynlighet for at du deler, kommenterer eller liker et innlegg, og saken spres på sosiale medier. Skaper du innhold som vekker følelser som sinne, kan dette resultere i deling av innholdet. Gladsaker blir ofte også delt.
- Offentlighet – public: «Dette er dagens store sak, alle snakker om den.» Hvis saken står på dagsorden og er en «snakkis», er det større sjanse for at den blir delt, kommentert og likt på sosiale medier.
- Praktisk verdi – practical value: Vi deler ofte innhold som vi anser som nyttig i hverdagen, vi liker å dele informasjon som vi tror vennene våre kan dra nytte av.
- Den gode historien – stories: God historiefortelling vinner ofte og får stor spredning på nettet.