Hopp til innhold

Fagstoff

Å sammenligne og drøfte mediefaglige teorier

Neste år er du ikke lenger skoleelev, men student. I den første hjemmeoppgaven på det nye studiestedet blir du kanskje bedt om å sammenligne eller drøfte noen teorier. Her får du tips du hvordan du kan gå fram.
En mann i dress sitter på en fjelltopp og holder en kikkert. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Et fjell har flere sider

Tenk deg at to turgåere skal beskrive hvordan det er å ta seg opp på et fjell. Den ene beskriver turen som en lett og hyggelig spasertur i frodig natur. Den andre forteller om strabasiøs klatring i stupbratt terreng. Begge har rett. Saken er at de har valgt å bestige hver sin side av fjellet.

På samme måte finnes det flere vitenskapelige teorier som forklarer det samme fenomenet. Men det betyr ikke nødvendigvis at den ene teorien er riktig og de andre feil. De tar bare for seg ulike sider ved fenomenet.

Å sammenligne teorier

Når du sammenligner to teorier, ser du etter likheter og forskjeller. Hva er det teoriene har felles, og på hvilken måte skiller de seg fra hverandre?

Du kan også undersøke om teoriene er forankret i ulike vitenskapssyn eller grunnleggende vitenskapelige perspektiver. En psykolog og en økonom vil for eksempel være opptatt av ulike teorier om hvordan reklame påvirker oss som individer.

Eksempel

Les fagartikkelen "Teorier om semantikk"

Bruk tabellen nedenfor til en enkel sammenligning av teoriene.

sammenlign teorier om semnatikk
Teoretikerer mest opptatt avfellestrekk med andre teorierforskjellig fra andre teorier

Saussure

Peirce
Barthes
Hall

Å drøfte teorier

Når du drøfter en teori, kan du vurdere i hvilken grad teorien er holdbar. Du kan for eksempel bruke nyere empiriske data til å argumentere for at det er sannsynlig at teorien er riktig eller feil.

Du kan også vurdere styrker og svakheter ved de ulike teoriene. Hva er det ved fenomenet akkurat denne teorien belyser, og hva er det den ikke sier noe om?

I en drøfting kan det i tillegg være naturlig å vurdere i hvilken grad teorien tar høyde for situasjonen slik den er i dag, eller om den henger fast i et gammelt verdensbilde.

Teorier endrer seg i takt med endringer i samfunn. Erfaringene og forestillingene medieforskere på 1920-tallet hadde om medienes påvirkningskraft, ble til i et samfunn uten fjernsyn, internett og sosiale medier. Medieutviklingen er tett koblet til teknologiutvikling. Det har derfor vært nødvendig å utvikle nye teorier om mediepåvirkning som er tilpasset en endret virkelighet.

Eksempel

Les fagartikkelen "Teorier om medienes påvirkning".

drøft teorier om mediepåvirkning
TeorierHva går teorien ut på?Er teorien aktuell i dag?Hva taler for at teorien er holdbar?Hva taler for at teorien er feil?
Stimulus–respons-modellen
Teorien om avmektige medier
Tostegshypotesen
Kultivasjonsteorien

Lær deg å skrive akademiske oppgaver

Flere høgskoler og universiteter har sammen med Nasjonalbiblioteket laget en veiledning i akademisk skriving for studenter.

Søk og skriv: Skriving

Du kan gjerne bruke denne "oppskriften" når du skriver en fordypningsoppgave i mediefag. Det er nemlig lurt å trene på å skrive en slik oppgave i et mindre format før du blir student.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 22.04.2022

Læringsressurser

Forskning på mediene