Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Skriftlig oppgave: mediebruk og statistikk

Øv deg på å løse en skriftlig oppgave som handler om forskning, statistikk og drøfting av statistiske data.
En mann skriver på et nettbrett, og bokstaver svever rundt i lufta. Manipulert foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Læringsmål

Målene med oppgavene er at du skal kunne

  • forstå forskjellen på empiri og teori

  • finne, vurdere og bruke statistiske kilder

  • vurdere styrker og svakheter ved ulike forskningsmetoder

  • bruke faglige teorier til å drøfte betydningen av statistiske data

1. Viktige begreper

Forklar og gi eksempler på disse begrepene:

  • teori

  • empiri

  • forskning

  • kvantitativ undersøkelse

  • kvalitativ undersøkelse

2. Beskriv en kvantitativ undersøkelse

Forklar hvordan du vil gå fram i en kvantitativ undersøkelse om mediebruk.

Vurder hvilke styrker og svakheter forskningsmetoden du har valgt, har.

3. Tolkninger av statistiske data

Statistisk sentralbyrå oppdaterer årlig statistikken Norsk mediebarometer.

Statistisk sentralbyrå: Norsk mediebarometer

Ta utgangspunkt i denne analysen av statistiske data fra 2022:

Statistisk sentralbyrå: 1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier

Hva forteller analysen om mediebruk og valg av nyhetskilder i ulike aldersgrupper og grupper med ulikt utdanningsnivå?

Drøft disse funnene i lys av teorier om medieutvikling, mediebruk og informasjonskløfter.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 26.04.2022

Læringsressurser

Forskning på mediene