Hopp til innhold

Oppgave

Oppgave til podkast om kommunikasjonskanaler

Lytt til podkasten med Benedicte Brinchmann Eie, som er ekspert på kommunikasjonskanaler. I podkasten snakker hun om valg av kommunikasjonskanaler for å nå ut med et budskap til aktuelle målgrupper. Ta notater underveis når du lytter, og ha en felles refleksjon og diskusjon i klassen etterpå.

LK20
Logoer for ulike sosiale medier og kommunikasjonskanaler, som Facebook, YouTube, Vimeo og Flickr. Illustrasjon.

Lytt til podkasten og ta notater

Nedenfor kan du notere nøkkelord mens du lytter. Skriv så et kort sammendrag av podkasten.

Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.

Serviceyrkene

Kommunikasjonskanaler

Hvordan når man akkurat de menneskene man vil, med reklamen sin eller budskapet sitt? Hvilken kommunikasjonskanal bruker man? For det er stor forskjell på om man vil nå ungdommer på 15 eller 17 år for å få dem til å drikke mer Solo eller en mann på 50 år som skal bytte bil. Hvordan går de i reklame-, PR- og kommunikasjonsbransjen fram for å treffe de rette kjøperne – de som vil ha, eller som trenger akkurat dette produktet? Og hvordan går de fram hvis de skal nå unge mennesker med et budskap om å kaste mindre?

Programleder er Berit Boman, og hun har med seg Benedicte Brinchmann Eie, som er ekspert på dette. Benedicte jobber i et selskap som heter Footprint, og de ser på hva bedrifter kan gjøre for å kutte klimautslipp, og hvordan de kan få flere kunder til å velge grønnere. Footprint er gode på å finne ut hvilke kommunikasjonskanaler hver enkelt bedrift skal bruke for å nå ut med budskapet sitt.

0:00
-0:00

Felles refleksjon og diskusjon om podkasten i klassen


Sett opp nøkkelord fra podkasten på tavla.

Hva lærte dere av denne podkasten?

Diskuter hvorfor det er viktig med innsikt i kommunikasjonskanaler.

Hvorfor er det viktig å ta hensyn til målgruppa ved valg av kommunikasjonskanaler?

Vi bruker ulike kommunikasjonsformer i ulike kommunikasjonskanaler. Diskuter noen regler for hvordan man skal snakke i ulike kommunikasjonskanaler.

Sist oppdatert 01.11.2021
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng

Læringsressurser

Profesjonell kommunikasjon og nye teknologier

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs

Kildemateriale