Jobb sammen i grupper med å planlegge og produsere innhold til en holdningskampanje. Bruk det dere vet om strategisk kommunikasjon, til å vurdere hvordan dere best kan nå fram til de mest skeptiske målgruppene.

Målet med oppgaven er
å vise at du forstår hva er
å vise hvordan bruk av teknologi og ulike kan bidra til at en oppdragsgiver når målet sitt
å vise at du vet hva en er, og kan lage en kommunikasjonsplan
å vise at du forstår forskjellen på og formater og kan bruke ulike mediekanaler til å nå bestemte
å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave
Arbeidsoppdrag: Planlegg og gjennomfør en holdningskampanje
Målet med kampanjen er å få vaksineskeptikere til å vaksinere seg mot en svært smittsom og livstruende sykdom. I dette tilfellet handler det om pandemien forårsaket av koronaviruset.
Kampanjen skal være rettet mot tre ulike målgrupper.
Oppdragsgiverne er Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.
Jobb sammen i mindre grupper.
I gruppa skal dere lage en plan for hvordan dere vil bruke teknologi og ulike mediekanaler i en tenkt holdningskampanje og produsere tre ulike medieuttrykk.
1. Planlegging og research
Sett dere godt inn i ansvarsområdet til oppdragsgiverne.
Gjennom grundig skal dere også finne ut hvilke grupper i befolkningen som er mest skeptiske til å ta koronavaksine.
Bruk denne informasjonen til å diskutere dere fram til hvilke aktuelle målgrupper kampanjen skal rette seg mot.
Velg uttrykksformer, formater og kanaler som dere tror kan nå ut til disse målgruppene og overbevise dem om å ta vaksinen.
Ta høyde for de mulighetene som ligger i bruk av ny teknologi.
2. Produksjon av kommunikasjonsplan og medieuttrykk
Lag en plan for holdningskampanjen som oppfyller kravene til en kommunikasjonsplan.
Lag tre ulike som skal inngå i holdningskampanjen. Velg målgruppe, sjanger, format og kanal.
Produksjonene skal ha et tydelig budskap og en form som er egnet til å overbevise mottakeren.
Individuelt etterarbeid
Lag en grundig refleksjonsrapport der du gjør rede for de tankene dere gjorde dere i planleggingsfasen, og de utfordringene dere støtte på i produksjonsfasen.
Drøft til slutt i hvilken grad norske myndigheter har lykkes med kampanjene sine for å få folk til å vaksinere seg, og hva som må til for å få overbevise vaksineskeptikere om å ta vaksinen.
Hvorfor tror du dere vil lykkes med den holdningskampanjen dere har laget?