Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Betydningen av fysisk aktivitet

Det å være fysisk aktiv har stor betydning for den motoriske utviklingen hos barn og unge. De voksne
må være aktive og tilstedeværende, støtte og ikke minst utfordre barna. I disse oppgavene skal du vurdere betydningen fysisk aktivitet har for barn og din rolle som voksen.
To gutter på ei stor fugleredehuske. Den ene står og holder i tauet og gir fart, den andre sitter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgaver

  1. Mestring og bevegelsesglede er viktige mål for fysisk aktivitet i barne- og ungdomsårene. Forklar hvorfor det er slik.
  2. Hvilken betydning har fysisk aktivitet for den motoriske utviklingen?
  3. God motorisk kompetanse er en viktig forutsetning for å mestre situasjoner i livet generelt. Motorisk kompetanse vil påvirke barns selvbilde og sosiale liv. Forklar hvorfor det er slik.
  4. En barne- og ungdomsarbeider skal kunne tilrettelegge og veilede barn og unge til allsidig bevegelseserfaring gjennom lek og aktivitet, inne og ute, og i ulik alder.

    1. Hvordan kan du tilrettelegge for varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer som gir sanseopplevelser og mulighet for kroppslig lek ute og inne, i ulike aldersgrupper?
    2. Hvordan kan du gi støtte til mestring?
    3. Hvordan kan du bidra til at barn opplever glede og samhold i fysisk aktivitet og lek?
    4. Hvordan kan du motivere barn og unge til å være mer fysisk aktive?
    5. Hvilken betydning har engasjementet, positiviteten og lekelysten din for barn og unge i fysisk aktivitet?
    6. Beskriv hvilken rolle du har for barn og unges bevegelsespraksis inne, ute og på tur.
  5. Du jobber i en barnehage der barna er i alderen 3–5 år. Alle barna har sittet lenge med bordaktiviteter, noen har perlet, andre har tegnet. Du får ansvar for å oppmuntre barna til å være fysisk aktive.

    1. Hva vil du gjøre? Gi gjerne flere eksempler.
    2. Hvordan kan du være en god leder for barnegruppa i denne situasjonen?
    3. Hvor viktig er det at du selv liker den aktiviteten som skal gjøres?
    4. Hvordan kan du legge til rette for selvbestemmelse?
    5. Hvordan tilrettelegger du situasjonen slik at barna føler at de lykkes?
    6. Hva gjør du hvis ett eller flere barn misliker den aktiviteten du har planlagt?
  6. For mye stillesittende aktivitet som å se på TV, spille data eller andre spill, sitte med mobilen, lese eller drive med ulike bordaktiviteter kan ha negativ innvirkning på barn og unges helse. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider erstatte noe av den stillesittende aktiviteten med annen aktivitet i SFO eller i en fritidsklubb?
CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 29.01.2021

Læringsressurser

Motorisk utvikling