Motivasjonsfaktorer - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Motivasjonsfaktorer

Miljøet og de menneskene vi møter, kan bidra til å øke motivasjonen vår. Et trygt oppvekstmiljø og positive relasjoner gir gode forutsetninger for at barn og unge ønsker og tør å utforske.

Nysgjerrighet og utforsking

Barn har et indre medfødt behov for å utforske og være aktive. Nysgjerrige, utforskende barn og unge har en aktivt deltakende motivasjon, de vil gjerne finne ut hvordan ting henger sammen.

Anerkjenn barnets nysgjerrighet og undre deg sammen med det. Bidra også til å skape overraskelser som kan pirre barnas nysgjerrighet og få fram lysten til å gjøre.

Trygghet, trivsel og gode relasjoner

Opplevelse av trygghet og trivsel er en viktig faktor for motivasjon. Et miljø der barn og unge opplever seg verdifulle, anerkjent og respektert, bidrar til at de blir trygge og dermed tør å utforske og prøve seg fram. For å skape trivsel er det viktig å se den enkelte, å vise at du bryr deg om hvert enkelt barn, og å bygge gode relasjoner. Gode relasjoner bygges ved at du har godt humør, er engasjert, viser raushet og viser empati og forståelse for barnets følelser.

Bli kjent med det enkelte barnet og finn ut hvilke ressurser det har. Finn ut hva det liker, hvilke interesser det har, og hvordan det lærer. Bruk det du finner, for å hjelpe barnet med motivasjonen. Synliggjør det positive ved barnet og legg til rette for mestring. Gled deg sammen med barnet over framgang og oppmuntre i motgang.

Tro på egen mestring

For at utvikling og læring skal skje, kreves det innsats fra barnet selv. Det er nødvendig med gjentatte opplevelser av mestring og støtte fra voksne for at barn skal få tro på egen mestring. Det å ha tro på egen mestring påvirker motivasjonen. Voksne må derfor finne ut hvilke ressurser eller ferdigheter barnet har, og legge til rette for at det kan oppleve mestring.

Det viktige er at vi som voksne møter barnet med positive forventninger og gir barnet tankehjelp til å utvikle tiltro til egne ferdigheter. Fokuser sterkt på det barnet mestrer, og motiver barnet til å ha tro på at aktiviteten vil lykkes. Sett ord på det barnet mestrer for å bidra gjøre barnet bevisst på at det klarer. Vennlighet og positive og oppmuntrende tilbakemeldinger er viktig. Gi støtte og veiledning ved å foreslå alternativer og nye innfallsvinkler til måter å løse problemet på.

Et klima der det er lov å gjøre feil

Det er viktig å skape et klima der det er lov til å gjøre feil. Alle gjør feil, og det er sunt å gjøre feil. Det fører til at man må prøve på nytt, og dermed ha større mulighet for å lykkes. Det å gjøre feil er en naturlig del av lærings- og utviklingsprosessen. Er det rom for å gjøre feil, vil barn og unge tørre å prøve seg.

Medbestemmelse og kontroll

En viktig kilde til motivasjon er opplevelsen av medbestemmelse. Det å oppleve at du har mulighet til å påvirke, og at din stemme blir hørt, er viktig både for trivsel og motivasjon. Å bli involvert og få oversikt over hva som skal skje, og hva som skal gjøres, fører til at du har kontroll på situasjonen, det skaper trygghet og kan gi motivasjon. Å kunne få bestemme hva og hvordan du skal gjøre noe, gir en opplevelse av frihet som gir energi til å gjøre.

For at barn og unge skal oppleve å ha medbestemmelse, må du lytte til barnet og anerkjenne deres ønsker og meninger. Ta utgangspunkt i barnas interesser når du legger til rette for ulike aktiviteter eller oppgaver. Legg til rette for selvbestemmelse, la barna selv bestemme hva de vil gjøre, og hvordan de vil gjøre det, og oppmuntre barnas forsøk.

Glede og humor

Glede og humor gir oss livskraft og viljestyrke til å holde på. Det inspirerer og gir oss energi. Humor og latter gir deg positive følelser som kan mobilisere nye krefter. Latter setter i gang produksjon av endorfiner i kroppen. Endorfiner er et stoff som demper stress, døyver smerte og får deg til å føle mer velvære. Det bidrar også til å redusere spenning og angst. Latter og humor skaper stemninger der det er godt å være. Glede, humor og latter fremmer motivasjon, og samtidig har det betydning for den psykiske helsa vår, at vi har det bra her og nå.

Utfordringer

Vi trenger utfordringer og noe å jobbe mot eller strekke oss etter. Hvis vi gjør bare det vi klarer, kan det fort bli kjedelig, og da synker motivasjonen. Utfordringene må tilpasses hvert enkelt barn. Barn er forskjellige. Vi må bli kjent med hva barnet kan, og hva det kan klare å få til, og ut fra den kunnskapen legge til rette for at det har noe å strekke seg etter. Støtt barnet underveis i utforskingen, og hjelp til slik at barnet kan klare det selv.

Relevans eller betydning

Å oppleve at det du gjør, har en relevans, det vil si at det har en betydning for deg eller er viktig for deg, påvirker motivasjonen din. På samme måte vil et barns opplevelse av at aktiviteten er lystbetont og meningsfylt her og nå, gjøre at det blir motivert. Det kan for eksempel være at det de gjør, gir gode følelser, som glede, spenning og utfordringer eller tilfredshet.

Hvis barnet opplever at aktiviteten eller handlingen de gjør, vil ha framtidig positiv nytteverdi, bidrar det til å styrke motivasjon. Det kan for eksempel være når du forstår at for å kommunisere med andre på internett, må du kunne skrive og lese. Da blir du mer motivert for å lære deg det, fordi det har en positiv betydning for deg.

Utfordringer til deg

  1. Hvorfor er trygghet og gode relasjoner viktige forutsetninger for motivasjon?
  2. Hvordan kan du skape overraskelser som pirrer nysgjerrigheten til å utforske, i arbeidet med barn og unge?
  3. Hva betyr relevans?
  4. Hvilken betydning har det for deg at det du lærer, er relevant for din framtid som barne- og ungdomsarbeider?
Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 16.02.2021