Tilrettelegge for indre motivasjon - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Tilrettelegge for indre motivasjon

Vi lærer best når vi er indre motivert. I stedet for å fokusere på å motivere mennesker bør vi i følge selvbestemmelsesteorien prioritere å legge mest mulig til rette for at de skal motivere seg selv. Men hvordan gjør vi det?

Oppgaver

  1. Reflekter først individuelt over disse spørsmålene, diskuter deretter i par eller i grupper. Oppsummer til slutt i klassen.

    1. Hvilke fordeler og ulemper har ytre kontrollert motivasjon?
    2. Hvilke fordeler gir indre motivasjon?
    3. Hvilken betydning har din motivasjon i arbeidet med barn og unge?
    4. Hva er viktig å ta utgangspunkt i når du skal planlegge en aktivitet eller en oppgave for barn og unge slik at de blir indre motivert?
    5. Hva er sammenhengen mellom lek og indre motivasjon?
  2. Hvordan kan dere legge til rette for at barn og unge skal motivere seg selv, altså bli indre motivert? Lag en liste med stikkord ut fra spørsmålene nedenfor.

    • Hvordan skape tilhørighet?
    • Hvordan skape nysgjerrighet?
    • Hvordan legge til rette for positive mestringsopplevelser?
    • Hvordan legge til rette for selvbestemmelse?
    • Hvordan legge til rette for at barn og unge opplever glede i det de gjør?
  3. Planlegg, gjennomfør og evaluer en aktivitet der dere jobber med indre motivasjon.

    1. Planlegg en aktivitet for barn og unge. Dere velger selv aldersgruppe.
    2. Beskriv i planen hva dere som voksne må gjøre for å legge til rette for barn og unges indre motivasjon.
    3. Gjennomfør aktiviteten med klassen.
    4. Gruppene evaluerer seg selv og hverandre.
Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 09.02.2021