Barns dokumentasjon
Alt det som blir til konkrete uttrykk, regner vi som dokumentasjon fra barna. Det kan være tegninger, byggverk, leirefigurer, pinner og steiner tatt med fra skogen. Det er dokumentasjon fra barnets aktiviteter, lek og relasjoner. Denne dokumentasjonen kan hjelpe barn til å fortelle om og dele historiene sine. De kan bruke den når de skal forklare hvordan de har tenkt, eller selv forstå hva de har lært.
Vi må sørge for at barnas dokumentasjon får en synlig plass i hverdagen. Slik kan flere ta del i det som skjer i hverdagen vår. I arbeid med barn og unge kan vi dokumentere både produkt og prosess. Vi kan fotografere underveis, for å vise veien fram til det ferdige produktet. Denne dokumentasjonen kan vi bruke som grunnlag for refleksjon. Barna og personalet kan da finne ut hva det er viktig å arbeide videre med. Her kan vi også se om vi må endre noe.
Bruk tegningene nedenfor. Reflekter sammen med en eller flere medelever over følgende spørsmål:
Hva ser dere på tegningen?
Hva forteller tegningen dere om hva barnet er opptatt av og interessert i?
Hvordan kan dere bruke barns tegninger for å forstå barn?
Hvordan vil dere samtale med barnet som har laget tegningen? Hvilke spørsmål ville dere ha stilt til barnet, hva er dere nysgjerrig på å finne ut av når dere ser på tegningene?
Hvordan kan dere legge til rette for at barn og unge får uttrykke seg gjennom tegning?
Hvordan kan dere motivere barn til å tegne?
Hvordan bør dere som voksne opptre for å ta vare på barns glede ved å tegne?
Hvordan kan dere bruke barnas tegninger for å reflektere og vurdere det pedagogiske arbeidet?
Kan dere ut fra en tegning tenke på et tema dere kan arbeide videre med?
Utdanningsdirektoratet. (2018, 28. juni). Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/dokumentasjon/