Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Barns dokumentasjon

Barns tegninger er en dokumentasjon av hva barna har gjort, og hva de tenker. Vi kan bruke tegningen og barnas konkret uttrykk til å reflektere over det pedagogiske arbeidet.
Barnetegning av ei jente i et hus med to etasjer og trapp. Jenta har rød kjole og smiler. Det er et fruktfat ved siden av henne. Huset har pipe med svart røyk. Det er gress utenfor huset og en stor blå blomst. Ei stor, gul sol med smilefjes på himmelen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tegning er en måte å uttrykke seg på

Alt det som blir til konkrete uttrykk, regner vi som dokumentasjon fra barna. Det kan være tegninger, byggverk, leirefigurer, pinner og steiner tatt med fra skogen. Det er dokumentasjon fra barnets aktiviteter, lek og relasjoner. Denne dokumentasjonen kan hjelpe barn til å fortelle om og dele historiene sine. De kan bruke den når de skal forklare hvordan de har tenkt, eller selv forstå hva de har lært.

Vi må sørge for at barnas dokumentasjon får en synlig plass i hverdagen. Slik kan flere ta del i det som skjer i hverdagen vår. I arbeid med barn og unge kan vi dokumentere både produkt og prosess. Vi kan fotografere underveis, for å vise veien fram til det ferdige produktet. Denne dokumentasjonen kan vi bruke som grunnlag for refleksjon. Barna og personalet kan da finne ut hva det er viktig å arbeide videre med. Her kan vi også se om vi må endre noe.

Oppgaver

Bruk tegningene nedenfor. Reflekter sammen med en eller flere medelever over følgende spørsmål:

  1. Hva ser dere på tegningen?

  2. Hva forteller tegningen dere om hva barnet er opptatt av og interessert i?

  3. Hvordan kan dere bruke barns tegninger for å forstå barn?

  4. Hvordan vil dere samtale med barnet som har laget tegningen? Hvilke spørsmål ville dere ha stilt til barnet, hva er dere nysgjerrig på å finne ut av når dere ser på tegningene?

  5. Hvordan kan dere legge til rette for at barn og unge får uttrykke seg gjennom tegning?

  6. Hvordan kan dere motivere barn til å tegne?

  7. Hvordan bør dere som voksne opptre for å ta vare på barns glede ved å tegne?

  8. Hvordan kan dere bruke barnas tegninger for å reflektere og vurdere det pedagogiske arbeidet?

  9. Kan dere ut fra en tegning tenke på et tema dere kan arbeide videre med?

Tegning nummer 1

Barnetegning av et rosa slott med to lilla tårn. Oppe på taket ved tårnene er det noen små figurer. Over slottsporten er det et felt med regnbuefarger og noen glitrende hjerte-klistremerker. Utenfor slottet er det grønt gress, et høyt tre og noen blomster. Det er to prinsesser med langt, fargerikt hår. Den ene sitter på ei grein i treet. Det er ei snakkeboble hvor hun sier "Kom igjen, her ser vi godt", skrevet med typiske begynnerfeil i skriving. Ved foten av treet er det en katt med ei snakkeboble hvor det står "Mjau".  På himmelen er det glitrende klistremerker av stjerner og fyrverkeri. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tegning nummer 2

Barnetegning av seks Lego Ninjago-figurer i ulike farger. Navnene er skrevet under hver av dem med typiske begynnerfeil i skriving. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tegning nummer 3

Barnetegning av en "hodefoting". En stor sirkel med smilefjes, korte armer med tre fingre og bein ut fra hodet. Øynene er røde i midten, ellers er det ingen farger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kilde

Utdanningsdirektoratet. (2018, 28. juni). Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/pedagogisk-virksomhet/dokumentasjon/

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.09.2021

Læringsressurser

Planlegging – didaktisk metode