Reflekter over ulike situasjoner - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Reflekter over ulike situasjoner

Pedagogisk dokumentasjon handler om å observere, dokumentere, tolke, reflektere og ta valg. I denne øvelsen skal du bruke bilder til å reflektere, vurdere og foreslå måter å jobbe videre på. Det blir en øvelse i pedagogisk dokumentasjon.

Øvelse

Bruk bildene under til å reflektere over hvilket syn på barn, lek, omsorg, motivasjon, læring og danning dere mener kommer til uttrykk. Gjennomfør hele øvelsen med hvert bilde før dere går videre til neste bilde.

  1. Bruk to til tre minutter til å skrive ned det du tenker at bildet forteller deg om synet på barn, lek, omsorg, læring og danning. Ikke sensurer deg selv. Husk at det er en øvelse.

  2. Del tankene og notatene dine med tre til fire medelever.

  3. Reflekter sammen. Her er det mange refleksjonsspørsmål dere kan stille dere, for eksempel:

    • Hva forteller bildet?

    • Hvilke holdninger og verdier om barn, omsorg, motivasjon, medvirkning, læring og danning kommer fram i bildet?

    • Hva kan aktiviteten bidra til med tanke på glede og trivsel, lek og utvikling?

    • Hva bidrar den voksnes rolle i aktiviteten/situasjonen til?

    • Hvordan kan dere utøve voksenrollen i slike situasjoner for å bidra til at barn får gjøre egne erfaringer, får utforske, oppleve mestring?

    • Hvordan kan dere utøve voksenrollen i slike situasjoner for at barn skal oppleve medvirkning?

    • Hvordan kan dere legge til rette for barns medvirkning her?

    • Hvordan ivaretar dere barns utforskertrang og behov for trygghet?

  4. På bakgrunn av refleksjonen av bildet skal dere drøfte og vurdere hvordan dere vil legge til rette det pedagogiske arbeidet.

Bilde nummer 1

Bilde nummer 2

Bilde nummer 3

Bilde nummer 4

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.09.2021