Pedagogisk dokumentasjon - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Pedagogisk dokumentasjon

Pedagogisk dokumentasjon er en undersøkende, pedagogisk tenkemåte og praksis som kan bidra til at vi kan utvide forståelsen vår av det pedagogiske arbeidet. Denne arbeidsmåten gir muligheter til forandringer, framdrift og fordypning.

Dokumentasjon

Når vi dokumenterer arbeidet vårt, gjør vi det synlig for andre. Dokumentasjon bidrar til at andre kan ta del i det som er blitt gjort. Vi velger hva vi vil dokumentere. I arbeid med barn og unge kan vi vise det som har skjedd, gjennom for eksempel praksisfortellinger, tegninger, foto og video.

Når vi snakker om dokumentasjon i arbeidet med barn og unge, handler det ikke bare om å samle hendelser som i et fotoalbum for å vise fram hva vi har gjort. Hendelser fra vår praksis i barnehage, SFO, bolig eller fritidsklubb blir til pedagogisk dokumentasjon når personalet og barna reflekterer og diskuterer over dem. Det er en arbeidsmåte som handler om å gjøre det pedagogiske arbeidet synlig og åpent for tolkning, dialog, diskusjon og innsikt. Dette er et utgangspunkt som gjør det mulig å endre og forbedre vår egen praksis slik at det blir god kvalitet og progresjon i det arbeidet vi gjør.

Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmåte der vi kobler sammen verdier, praksis, virksomhetens mandat og pedagogiske og filosofiske teorier. Arbeidsmåten bidrar også til at vi gjør det synlig hvordan vi fortolker og realiserer lovverket og rammeplanen.

Pedagogisk dokumentasjon

Hensikten med pedagogisk dokumentasjon er at vi sammen med kollegaene ser og reflekterer over vår egen praksis. Det er verdiene, holdningene og praksisen til de ansatte, samt det fysiske miljøet i virksomheten, som skal være gjenstand for refleksjon. Det er viktig å merke seg at hensikten ikke er å vurdere og dokumentere ferdigheter og kunnskaper, trivsel og erfaring hos enkeltbarnet. Vi kan bruke pedagogisk dokumentasjon for å se hva barna er opptatt av, for å forstå strategiene deres for læring og som grunnlag for å drive prosess- og prosjektarbeid.

Pedagogisk dokumentasjon er en utforskende arbeidsmåte som består av å observere, dokumentere, dele, tolke, reflektere og gjøre valg. Det er ikke nødvendigvis en bestemt rekkefølge på disse delene, men de åpner for en undersøkende og eksperimenterende holdning til vårt eget pedagogiske arbeid med barn og unge.

Observasjon

Planlegging skal baseres på observasjon, står det i rammeplan for barnehagen. Det vil si at hensikten med observasjon i pedagogisk dokumentasjonsarbeid er å la barna komme med sine stemmer, strategier og forståelser. Dermed er det også grunnlaget for barnas medvirkning i prosessene.

Når vi observerer, må vi tett på og observere nøye for å få øye på hva barna opplever som interessant, hva de er nysgjerrige på, og hva de engasjeres og motiveres av. Hvilke strategier tar barna i bruk for å bli kjent med, utforske, forstå og skape relasjoner til materialene, stedene, fenomenene og menneskene de møter?

Dokumentasjon av observasjoner

Du kan dele observasjonen du gjør, med kollegaer ved å fortelle muntlig om det du har observert, eller ved å bruke fotografier, video, tegninger, lydfiler, konstruksjoner eller observasjonsnotater. Når du har delt observasjonen, åpner det for at flere kan ta del i det som du har lagt merke til. Det er viktig å være klar over at dokumentasjonen ikke viser en bestemt sannhet om en situasjon. En observasjon er alltid farget av hvem du er, og hva du ser. Det er et utsnitt av det du har sett.

Gjennom å dokumentere synliggjør du barnesynet ditt, lærings- og kunnskapssynet ditt og hva du verdsetter og ikke verdsetter. Barn er de som leker, lærer, utforsker, undrer seg og oppdager, men det er du som velger å rette oppmerksomheten og blikket ditt mot det du finner interessant. Det er du som velger hvilke barn og hvilke situasjoner du dokumenterer. Derfor er det viktig at også dine perspektiver blir gjenstand for refleksjon.

Deling

Når du gjør observasjonen din tilgjengelig for kollegaer, har dere mulighet til å stille spørsmål ved og drøfte hva dokumentasjonen forteller dere. Når du deler din dokumentasjon, åpner du for nye spørsmål, tanker og løsninger slik at dere sammen kan skape mening i hverdagen. Hensikten med deling er å lære sammen med andre og å utvikle dere sammen innenfor yrket. Det skaper nye erfaringer, idéer og tanker. Pedagogisk dokumentasjon skal bidra til at personalet ser institusjonen og de praksisene som utøves der.

Refleksjon

Å reflektere handler om å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne og andres handlinger, holdninger og idéer. Det kan bidra til at du utvikler både innsikt, kunnskap, forståelse, holdninger og ferdigheter.

I prosessen knyttet til pedagogisk dokumentasjon handler refleksjon om at du sammen med kollegaene dine benytter det innsamlede materialet – dokumentasjonen – til å reflektere over tanker og handlinger i det pedagogiske arbeidet. Det er en bevisst og til dels styrt tankeprosess som utfordrer både ditt eget og andres tankesett om hvordan barna har det, og hvordan de lærer.

Ved å ha et kritisk blikk på egen praksis kan dere gjennom refleksjon granske, utfordre og vurdere deres rolle i det pedagogisk arbeidet. Det gir mulighet til å utforske hvordan deres syn på barn og barndom, omsorg og lek, barns medvirkning, erfaring-, læring- og danningsprosesser kommer til uttrykk i utøvelsen av praksis. Det gir mulighet til å videreutvikle deres syn og forståelse.

Refleksjon bidrar til at vi blir utfordret til å tenke på og vurdere hvilke forutsetninger i omgivelsene som har betydning for barns trivsel og utvikling, og hvordan disse forutsetningene kan endres. For å undersøke dette kan dere stille følgende spørsmål:

  • Ivaretar vi barnet som subjekt, med rett til aktiv deltakelse i lek, lærings- og danningsprosesser?

  • Handler vi i tråd med et barnesyn der alle barn blir sett som kompetente, med evne, vilje og lyst til å utforske, leke og lære?

  • Skaper vi arenaer for utforskning, fordypning og forståelse?

  • Baserer vi arbeidet vårt på en holdning om at læring skjer når barnet er aktivt, og når det får mulighet til å undersøke noe, utvide forståelsen sin eller fordype seg i det som virker spennende og interessant?

  • Hvordan ivaretar vi barns medvirkning i det arbeidet vi gjør?

  • Tar vi utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ når vi velger og gjennomfører temaer, prosjekter og i det daglige arbeidet?

Refleksjon sammen med kollegaer bidrar til mange blikk og stemmer for å undersøke og belyse dokumentasjonen. Det vil også vise oss at det ikke finnes én sannhet om barn, hva de er opptatt av og interessert i, eller hvilke veier en prosess eller et prosjekt kan ta.

Tolking og valg

Hva du bestemmer deg for å observere og dokumentere, blir gjenstand for tolkninger og vurderinger og til slutt valg. Å tenke, tolke og gjøre valg er noe av pedagogikkens vesen. I arbeidet med barn og unge vil du foreta både aktive og mindre aktive valg som har konsekvenser for barna.

Gjennom pedagogisk dokumentasjon får du og kollegaene dine mulighet til å bli mer bevisste og dermed også mulighet til å korrigere og endre egen praksis. Det er derfor viktig at dere får fram flere perspektiver og åpner for flere fortolkninger for å forstå kompleksiteten i arbeidet dere gjør.

Ny forståelse og kunnskap gjør det mulig for oss å endre handlingene og arbeidsmåtene våre og det innholdet som møter barna i hverdagen. I pedagogisk dokumentasjon handler valg om forsøke å endre egne handlinger, finne nye måter å håndtere situasjoner på og tilføre nye materialer og opplevelser. Dersom refleksjonen ikke bidrar til valg, vil refleksjonen være mindre nyttig for organisasjonen, for barna og for familiene.

Gjør vi valg på bakgrunn av refleksjoner og endrer handlingene våre og innholdet, vil pedagogisk dokumentasjon bidra til å utvikle og forbedre det pedagogiske arbeidet og til å skape bedre hverdager for barn og unge.

Utfordringer til deg

  1. Hvordan kan pedagogisk dokumentasjon bidra til ny kunnskap?

  2. Hvilken betydning har refleksjon knyttet til pedagogisk dokumentasjon?

  3. Hvordan kan vi observere hvordan barn lærer?

Kilde

Utdanningsdirektoratet (2018, 28. juni). Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/pedagogisk-dokumentasjon/


Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 05.04.2021