Mange ungdommer opplever press og stress, men stress er ikke nødvendigvis noe negativt. Hva er forskjellen på positivt og negativt stress, og hvorfor kan ungdommer lett bli stressa?
Før filmen: Diskuter med sidemannen
- Hva er stress?
- Er det mye press og stress blant ungdommene dere kjenner til?
Etter filmen
Hva er stress?
- Hva er forskjellen på positivt og negativt stress? Gi konkrete eksempler.
- Hva betyr det at stress både kan ha indre og ytre årsaker? Gi noen konkrete eksempler.
- Hvorfor kan ungdommer være spesielt utsatt for stress?
Stressa?
- Finn et eksempel der du selv eller noen du kjenner var stressa samtidig som gjøremålet likevel ble gjennomført. Velg et eksempel som du er villig til å dele med resten av klassen.
- Hvordan tror du stresset kan ha hjulpet deg eller den du kjenner til å mestre denne situasjonen?
- Finn et eksempel på en situasjon der du (eller noen du kjenner) var så stressa, at du/dere presterte dårligere og ikke fikk til det du/dere ville.
- Hva kunne du eller den du kjenner, ha gjort annerledes for å takle denne situasjonen bedre?
Diskuter i grupper
- Hvorfor er det viktig at vi ikke alltid forsøker å unngå stress, men i stedet trener oss på å takle stressende situasjoner?
- Hva mener psykologen Magnus Nordmo i filmen, når han sier at "mestringserfaringer er den beste måten å takle stress på"?
Diskuter deres egne eksempler på stress i spørsmål 2. Hvordan kan dere mestre stress og stressende situasjoner på en best mulig måte?
Sist faglig oppdatert 15.05.2020