Caser om klassemiljø
Alle bør ha en bra skolehverdag. Her er et utvalg caser som lærer og elever kan jobbe med for å sikre et godt miljø og være i forkant før uheldige ting kan oppstå.
Jobb forebyggende med å få et godt og trygt klassemiljø, slik at du og dine medelever får en god skolehverdag. Her er en rekke caser som dere kan ta stilling til tidlig i skoleåret.
Hva er din rolle i klassen? Hvordan kan vi alle bidra til et godt klassemiljø?
Organisering
Reflekter over temaene alene og i grupper. Start alene og samle dere så i grupper der dere snakker om temaene. Det kan være noen sensitive tema, så det er lurt å velge en måte å jobbe med casene på som ivaretar elevene.
Framgangsmåte når dere jobber med casene
- Jobb først med "Caser del 1 " én og én. Skriv stikkord.
- Samle dere i grupper og ta for dere casene sammen. Velg en referent på gruppa.
- Lærer samler inn referatene eller tar en felles gjennomgang i plenum der gruppene presenterer det de har snakket om.
- Lærer sammenfatter og kvalitetssikrer svarene og deler med elevene. Bruk dette gjennom året hvis det oppstår noen problemstillinger knyttet til casene.
- Hvis det er tid, så kan dere jobbe med et utvalg av casene i "Caser del 2". Bruk samme fremgangsmåte. Bytt grupper.
Caser del 1
Start med å reflektere over spørsmålene under individuelt. Skriv inn stikkord.
Caser del 2
Her er flere caser dere kan jobbe med. Velg ut et par av disse. Velg enten ut fra bildet eller fra listen under.
Caser om klassemiljø del 2
Hva gjør du hvis
- du føler at du ikke kan si noe høyt i klassen?
- det er lav interesse for fag og skole i klassen, og du egentlig er interessert i begge deler?
- du er på gruppe med noen som tar regi og overkjører de andre?
- du er på gruppe med noen som er mye borte, eller bidrar lite?
- du har en vanskelig dag og egentlig ikke vil dra på skolen?
- du ser at noen har det vanskelig?
- du føler at du blir holdt utenfor?
- du skulle ønske at dere i klassen hadde et bedre miljø?
- du ønsker å bli bedre kjent med noen i klassen?
- du sliter med å forstå tema, oppgaver eller undervisningen?
CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 15.11.2019