Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Påvirker media deg?

Vi blir bombardert av inntrykk når vi titter på mobilen. Her skal dere undersøke de sidene dere vanligvis besøker og bloggen til den populære norske påvirkeren Isabel Raad.

Oppgave 1

Videoen under er laget av Marta Gangsås Berstad fra Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule. Hun vant prisen for beste medieproduksjon i Fritt Ord-konkurransen 2018 med denne videoen.

Se videoen og tenk over:

  1. Hva er budskapet i videoen?
  2. Er du enig i budskapet?
  3. Blir du påvirket av reklame?

Oppgave 2

  1. Gå sammen i grupper og lag en liste over fem til ti nettsider dere besøker mye i løpet av en dag. Det kan være aviser, blogger, Youtube-kanaler, Instagram eller andre sosiale medier.
  2. Bli enige om hvilke av disse sidene dere tror forsøker å overbevise dere om en sak eller å kjøpe ulike produkter. Det kan også være sider som har reklamer som elementer.
  3. Lag et produkt som illustrerer hvordan nettopp disse sidene prøver å påvirke dere. Det kan for eksempel være:

    • En video av typen Marta Gangsås Berstad har laget.
    • En presentasjon foran klassen der dere viser hvordan nettsidene, eller enkeltelementer på nettsidene, prøver å påvirke dere.
    • En collage der dere setter sammen utdrag fra sidene.

Oppgave 3

Del A

Se videoen under om hvordan Youtubere påvirker følgerne sine.

  1. Hva sier 15-åringen, Selma, som viser at hun ikke forstår hvorfor Youtubere reklamerer for produkter?
  2. Kjenner dere til kanaler på Youtube som reklamerer for produkter?
  3. Hva synes dere om at bloggere og Youtubere mottar betaling for å reklamere for varer?

Del B

Jobb i grupper:

En av Norges mest kjente bloggere og "påvirkere" er Isabel Raad. Gå inn på bloggposten du finner lenke til under, og diskuter spørsmålene.

Isabel Raads blogg

  1. Er produktet på denne bloggen sponset eller ikke? Begrunn svaret deres.
  2. Se på bloggen som en sammensatt tekst. Hvordan er forholdet mellom bilde og tekst? Hvorfor har hun valgt akkurat disse bildene, mener dere?
  3. Hvordan bruker Raad språklige virkemidler i verbalteksten? Se etter:

    • direkte henvendelse
    • positivt verdiladde ord
    • humor
    • ekspressivt språk
    • informativt språk

    Avslutt med å vurdere om Raad bruker mest patos, etos eller logos. Begrunn svaret ved å vise til sitater fra teksten.

  4. Diskuter aptum i bloggen. Synes dere dette innlegget er passende? Fungerer det godt som en reklame? Begrunn svaret deres.
CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 03.03.2020

Læringsressurser

Vær kritisk!