I går, i dag, i morgen
Oppgave 1
Handling og konflikt i novella "I går, i dag, i morgen"
- Hva får vi vite om jeg-personen? Hva er bakgrunnen hans, og hva slags forhold har han til foreldrene sine?
- Hvilken konflikt er det han står oppi?
- Hvordan har han tenkt å løse denne konflikten? Og hva er grunnen til at han velger nettopp denne strategien?
- Forklar hvordan forfatteren bygger opp spenninga i novella.
- Novella har en noe overraskende slutt. Forklar.
- "I går, i dag, i morgen" er tittelen på novella. Hvordan henger denne tittelen sammen med innholdet?
- "Age quod agis" tenker hovedpersonen – det du gjør, gjør fullt og helt. Gjør han selv ting fullt og helt? Hva synes du? Begrunn svaret ditt.
- Er det riktig å si at konflikten gutten opplever, har oppstått fordi foreldrene hans er fra Pakistan? Eller kan slike konflikter oppstå uavhengig av hvilken kultur man tilhører? Diskuter.
Oppgave 2
Skriv et resymé, det vil si et kort sammendrag av konflikt og handling i novella. Resymeet skal være på mellom 170 og 200 ord.
Oppgave 3
Argumenterende tekst
Hovedpersonen i novella lurer foreldrene sine. Hva synes du om handlemåten hans?
- Er det lurt av han å vente med å fortelle foreldrene sine at han vil studere litteraturvitenskap?
- Burde han vært oppriktig mot foreldrene og fortalt om sin framtidsdrøm?
- Burde han gjort som foreldrene ønsker?
Skriv en tekst der du peker på positive og negative sider ved de ulike løsningene. Innled teksten din ved å gjøre kort rede for konflikten gutten opplever og handlemåten han velger. Finn også en passende tittel.
Oppgave 4
Kort argumenterende tekst
Hvem er det lurt (eller mindre lurt) å lytte til når du skal velge utdanning og yrke, og hvorfor? Skriv en kort tekst med ditt svar på spørsmålet. Teksten skal ha
- en treffende tittel
- ei kort innledning
- to-tre avsnitt i hoveddelen
- ei avslutning som inneholder ei oppfordring til leseren
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 24.01.2019